Mistä on pienet pakkaukset tehty? : Tarinoista, kokeiluista ja yhteisistä oivalluksista
Kumpulainen, Noora (2018)
Kumpulainen, Noora
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805066664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805066664
Tiivistelmä
Muotoilu on muuttumassa kohti kokemuksien, palveluiden, muutoksen ja kestävän kehityksen suunnittelua. Perinteisen muotoiluprosessin sijaan keskitytään suunnittelun alkupäähän, mikä mahdollistaa syvän käyttäjäymmärryksen myötä myös suuremman yhteiskunnallisen arvon. Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella hyvinvointia edistävä tuotekokemus saavutetun käyttäjäymmärryksen pohjalta. Suunniteltavan tuotteen määritteli Stora Enson järjestämä Recreate Packaging -kilpailu, jonka haasteena oli kehittää uudenlainen pakkausratkaisu, joka kannustaa lapsia syömään entistä terveellisempää ja ympäristöä säästävämpää ravintoa. Opinnäytetyö on lähestymistavaltaan monimetodinen tutkimus, ja toteuttamistavaltaan yhdistelmä laadullista, toiminnallista ja kokeellista muotoilun tutkimus- ja kehittämistehtävää, missä hyödynnetään käyttäjiä osallistavia menetelmiä käyttäjäkokemuksen eri tasoilla.
Pakkauksen yhteiskehittämiseen osallistui kuuden viikon aikana yhteensä neljätoista 4–6-vuotiasta lasta päiväkotiympäristössä. Yhteiskehittämisen muotoilupajoissa korostui muotoilukasvatukselle ominainen osallistava tekemällä ja kokeilemalla oppiminen, sekä tiedostavan kuluttamisen näkökulma. 4–6-vuotiaat lapset pitävät pyöreistä muodoista, kirkkaista väreistä, realistisen assosioivasta pelkistetystä kuvituksesta ja erilaisista merkeistä. Käyttäjäymmärryksen pohjalta syntynyt uudelleenkäytettävä pakkausprototyyppi suunniteltiin yhdessä opinnäytetyöntekijän 4-vuotiaan tyttären kanssa ja sen arvoa ja aistikokemusta mitattiin yhteistyössä Sense N Insight -tutkimuskonseptin kanssa. Lapsille tehty Sense N Insight -tutkimus oli pilotti, johon kuului lapsille räätälöidyt maistatukset, pakkauksen erottuvuuden tutkimus silmänliiketutkimuksen avulla, sekä pakkauksesta koetun arvon mittaaminen Value Toolkit -työkalun avulla.
Pakkaustutkimuksen perusteella tuotteella on suuri markkinapotentiaali. Pakkausta pidettiin hauskana, helppokäyttöisenä, uudenlaisena ja yllätyksellisenä. Yksi tutkimuksen tärkeimmistä havainnoista oli kuitenkin lasten ennakkoluulottomuus. Tuotteen ei tarvitse olla ruskea edustaakseen terveellisyyttä. Tämä pieni pakkaus syntyi lasten arvoja ja elämäntyyliä heijastelevista tarinoista, nopeiden kokeilujen tuotoksista ja yhteiskehittämisen oivalluksista. Pakkaus edistää lasten hyvinvointia tukemalla lapsilähtöisyyttä, terveellisyyttä ja sosiaalisia vuorovaikutustaitoja. Pakkaus antoi lapsille kasvot, ja lapset sille tämän hienon tarinan.
Pakkauksen yhteiskehittämiseen osallistui kuuden viikon aikana yhteensä neljätoista 4–6-vuotiasta lasta päiväkotiympäristössä. Yhteiskehittämisen muotoilupajoissa korostui muotoilukasvatukselle ominainen osallistava tekemällä ja kokeilemalla oppiminen, sekä tiedostavan kuluttamisen näkökulma. 4–6-vuotiaat lapset pitävät pyöreistä muodoista, kirkkaista väreistä, realistisen assosioivasta pelkistetystä kuvituksesta ja erilaisista merkeistä. Käyttäjäymmärryksen pohjalta syntynyt uudelleenkäytettävä pakkausprototyyppi suunniteltiin yhdessä opinnäytetyöntekijän 4-vuotiaan tyttären kanssa ja sen arvoa ja aistikokemusta mitattiin yhteistyössä Sense N Insight -tutkimuskonseptin kanssa. Lapsille tehty Sense N Insight -tutkimus oli pilotti, johon kuului lapsille räätälöidyt maistatukset, pakkauksen erottuvuuden tutkimus silmänliiketutkimuksen avulla, sekä pakkauksesta koetun arvon mittaaminen Value Toolkit -työkalun avulla.
Pakkaustutkimuksen perusteella tuotteella on suuri markkinapotentiaali. Pakkausta pidettiin hauskana, helppokäyttöisenä, uudenlaisena ja yllätyksellisenä. Yksi tutkimuksen tärkeimmistä havainnoista oli kuitenkin lasten ennakkoluulottomuus. Tuotteen ei tarvitse olla ruskea edustaakseen terveellisyyttä. Tämä pieni pakkaus syntyi lasten arvoja ja elämäntyyliä heijastelevista tarinoista, nopeiden kokeilujen tuotoksista ja yhteiskehittämisen oivalluksista. Pakkaus edistää lasten hyvinvointia tukemalla lapsilähtöisyyttä, terveellisyyttä ja sosiaalisia vuorovaikutustaitoja. Pakkaus antoi lapsille kasvot, ja lapset sille tämän hienon tarinan.