Mobiilipelin kehittäminen Androidille Unreal Engine 4 -pelimoottorilla
Kuikka, Roope (2018)
Kuikka, Roope
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076737
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää mobiilipeli Android-käyttöjärjestelmälle käyttäen Unreal Engine 4 -pelimoottoria. Tutkimusongelmat, joihin opinnäytetyössä keskityttiin, olivat pelin kontrollointi mobiililaitteen kosketusnäytöllä, toimivien ja selkeiden valikoiden luominen ja pelin skaalautuvuus erikokoisille näytöille.
Tutkimusongelmiin haettiin vastauksia perehtymällä Unreal Engine 4 -pelimoottorin dokumentointiin, mobiilipelien kehittämisen teoriaan sekä kehittämällä yksinkertainen mobiilipeli, joka painottuu tutkimusongelmien osa-alueisiin. Opinnäytetyö on jaettu teoria- ja käytännön osuuteen. Teoriaosuudessa kerrotaan mobiilipelien kehittämisestä, C++-ohjelmointikielestä yleisesti ja perustietoja Unreal Engine 4 -pelimoottorista. Käytännön osuudessa käydään läpi peliin luotuja ominaisuuksia käyttäen apuna luotuja ohjelmakoodeja ja ruutukaappauksia Unreal Engine -pelimoottorin sisältä.
Työtä aloittaessa Unreal Engine 4 ja sen käyttämä C++-ohjelmointikieli olivat työn tekijälle tuntemattomia. Opinnäytetyön tavoitteisiin päästiin ja peliin saatiin luotua suunnitellun mukaiset kosketusnäyttökontrollit, valikot, ja peli saatiin skaalautumaan halutulla tavalla. Opinnäytetyötä tehdessä Unreal Engine todettiin melko vaikeaksi ja hitaaksi kehitysympäristöksi sisäistää, ja osa suunnitelluista ominaisuuksista jäi puuttumaan.
Tutkimusongelmiin haettiin vastauksia perehtymällä Unreal Engine 4 -pelimoottorin dokumentointiin, mobiilipelien kehittämisen teoriaan sekä kehittämällä yksinkertainen mobiilipeli, joka painottuu tutkimusongelmien osa-alueisiin. Opinnäytetyö on jaettu teoria- ja käytännön osuuteen. Teoriaosuudessa kerrotaan mobiilipelien kehittämisestä, C++-ohjelmointikielestä yleisesti ja perustietoja Unreal Engine 4 -pelimoottorista. Käytännön osuudessa käydään läpi peliin luotuja ominaisuuksia käyttäen apuna luotuja ohjelmakoodeja ja ruutukaappauksia Unreal Engine -pelimoottorin sisältä.
Työtä aloittaessa Unreal Engine 4 ja sen käyttämä C++-ohjelmointikieli olivat työn tekijälle tuntemattomia. Opinnäytetyön tavoitteisiin päästiin ja peliin saatiin luotua suunnitellun mukaiset kosketusnäyttökontrollit, valikot, ja peli saatiin skaalautumaan halutulla tavalla. Opinnäytetyötä tehdessä Unreal Engine todettiin melko vaikeaksi ja hitaaksi kehitysympäristöksi sisäistää, ja osa suunnitelluista ominaisuuksista jäi puuttumaan.