Sisäinen viestintä autoliikkeessä
Mäki-Korvela, Joonas (2018)
Mäki-Korvela, Joonas
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805066707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805066707
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin autoliikkeen sisäistä viestintää. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa toimeksiantajayrityksen tämänhetkinen sisäisen viestinnän tilanne ja löytää haastatteluiden avulla mahdollisia kehitysideoita, joilla voisi tulevaisuudessa parantaa sisäistä viestintää.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli sisäistä viestintää yleisesti sekä erilaisia sisäiseen viestintään liittyviä osa-alueita. Näitä olivat esimerkiksi viestintävälineet ja -käytänteet, työyhteisöviestintä, perehdytys sekä kriisiviestintä. Teoriaosuuden tehtävänä oli esitellä sisäinen viestintä perusteellisemmin ja luoda pohjaa opinnäytetyön tutkimusosuudelle.
Opinnäytetyön tutkimusosuus oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Haastattelut suoritettiin teemahaastattelu-menetelmällä. Teemahaastattelun avulla pystyttiin perehtymään toimeksiantajayrityksen sisäiseen viestintään syvällisesti ja tutkimusmenetelmä mahdollisti laajojen vastausten saamisen haastateltavilta. Tutkimusosuudessa haastateltiin yrityksen useaa eri sidosryhmää. Haastatteluissa haastateltiin toimitusjohtajaa, automyyjää, huoltopäällikköä, asentajaa ja toimistosihteeriä. Haastattelut suoritettiin toimeksiantajayrityksen kokoushuoneessa ja haastattelut kestivät noin puoli tuntia. Haastattelut sujuivat hyvin, ja vastaukset olivat monipuoliset.
Haastatteluiden perusteella henkilöstö oli yleisesti ottaen tyytyväinen tämänhetkisen sisäisen viestinnän tilanteeseen. Haastatteluissa löytyi myös puutteita sisäisestä viestinnästä, joihin perehdyttiin kehitysehdotuksissa. Tutkimuksen kehitysehdotuksia olivat muun muassa perehdytys- ja kriisiviestintäkansion luominen sekä sisäisten viestintäkanavien yhtenäistäminen.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli sisäistä viestintää yleisesti sekä erilaisia sisäiseen viestintään liittyviä osa-alueita. Näitä olivat esimerkiksi viestintävälineet ja -käytänteet, työyhteisöviestintä, perehdytys sekä kriisiviestintä. Teoriaosuuden tehtävänä oli esitellä sisäinen viestintä perusteellisemmin ja luoda pohjaa opinnäytetyön tutkimusosuudelle.
Opinnäytetyön tutkimusosuus oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Haastattelut suoritettiin teemahaastattelu-menetelmällä. Teemahaastattelun avulla pystyttiin perehtymään toimeksiantajayrityksen sisäiseen viestintään syvällisesti ja tutkimusmenetelmä mahdollisti laajojen vastausten saamisen haastateltavilta. Tutkimusosuudessa haastateltiin yrityksen useaa eri sidosryhmää. Haastatteluissa haastateltiin toimitusjohtajaa, automyyjää, huoltopäällikköä, asentajaa ja toimistosihteeriä. Haastattelut suoritettiin toimeksiantajayrityksen kokoushuoneessa ja haastattelut kestivät noin puoli tuntia. Haastattelut sujuivat hyvin, ja vastaukset olivat monipuoliset.
Haastatteluiden perusteella henkilöstö oli yleisesti ottaen tyytyväinen tämänhetkisen sisäisen viestinnän tilanteeseen. Haastatteluissa löytyi myös puutteita sisäisestä viestinnästä, joihin perehdyttiin kehitysehdotuksissa. Tutkimuksen kehitysehdotuksia olivat muun muassa perehdytys- ja kriisiviestintäkansion luominen sekä sisäisten viestintäkanavien yhtenäistäminen.