TV-mainonnan vaikuttavuus : Esimerkkinä Juridia Oy ja Suomen World Vision
Lehmuskallio, Hanna (2008)
Lehmuskallio, Hanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812194566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812194566
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää televisiomainonnan vaikuttavuut-ta Suomen World Visionin ja Juridia Oy:n mainoskampanjoinnissa. Tutkimuksessa selvitettiin kasvoiko esimerkkiyritysten tunnettuus ja täyttyivätkö muut tavoitteet televisiomainonnan avulla, erityisesti MTV3 – kanavalla. Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään mainontaa ja mainoskampanjan suunnitteluprosessia. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu mainoskampanjan suunnitteluprosessiin, joka perustuu Philip Kotlerin kaavioon mainoskampanjan suunnittelusta. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kahden kvalitatiivisen teemahaastattelun avulla, haastattelemalla molempien esimerkkiyritysten edustajia. Osa kampanjoiden tutkimusmateriaalia saatiin valmiina opinnäytetyön esimerkkiyrityksiltä ja osa haastattelujen perusteella. Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa televisiomainonnan ja MTV3 – kanavan vaikuttaneen erittäin positiivisesti esimerkkiyritysten tavoitteiden saavuttamiseen mainoskampanjan aikana. Kampanjoiden tavoitteet ylittyivät molempien yritysten kohdalla moninkertaisesti. Molemmat yritykset ovatkin hyvin tyytyväisiä televisiomainonnan vaikutuksiin.