Toiminnanohjausjärjestelmän hankinnan esiselvitys
Konttinen, Henna (2018)
Konttinen, Henna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046556
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli luoda vaatimusmäärittely toiminnanohjausjärjestelmän hankintaa varten. Työn toimeksiantaja oli vuonna 2015 perustettu konttorikalusteita valmistava pk-yritys, joka toimittaa tuotteitaan Suomen lisäksi Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan.
Yritys oli ohjannut toimintaansa Excel-taulukoiden avulla, mutta liiketoiminnan jatkuvasti kasvaessa niiden päivittäminen alkoi käydä liian työlääksi. Toiminnan seurattavuus oli hankalaa, eikä jatkuvaa kehittämistä voitu tehdä. Yritys oli päättänyt hankkia toiminnanohjausjärjestelmän toiminnan tueksi.
Työ aloitettiin tutkimalla yrityksen nykytilaa ja etsimällä toiminnan ongelmakohdat. Nykytilaa tutkimalla löydettiin toimintaan liittyvät haasteet ja syyt toiminnanohjausjärjestelmän hankinnalle. Nykyisen toimintamallin suurimpia ongelmia oli se ettei tieto liiku automaattisesti ja manuaalista työtä joudutaan tekemään paljon. Toiminnanohjausjärjestelmän avulla toimeksiantajan manuaalisen työn määrä pienenee ja toiminnan seurattavuus paranee.
Tämän jälkeen tutustuttiin aiheesta kirjoitettuun kirjallisuuteen ja syvennyttiin C-CEI-menetelmään. C-CEI- eli Customer-Centered ERP Implementation -menetelmän avulla voidaan pienentää yrityksen riskiä hankkia toimintaansa sopimaton järjestelmä. Kirjallisuuden avulla luotiin haastattelukysymykset toimeksiantajan operatiiviselle johtajalle, joka oli vastuussa hankkeesta. Haastattelun perusteella luotiin toiminto-, toimintaympäristö- ja riskianalyysit, joiden avulla toimeksiantajalle luotiin vaatimusmäärittely.
Toimeksiantaja kävi työn tulokset läpi ja kertoi yrityksellä olevan muitakin vaatimuksia järjestelmälle. Työssä tehty vaatimusmäärittely ei tämän takia ollut sopiva tarjouspyyntöjen liitteeksi. Vaatimusmäärittelyä voidaan kuitenkin käyttää apuna toiminnanohjausjärjestelmien vertailussa. C-CEI-menetelmän analyysit toimivat käyttöönoton tukena, ja sen jälkeen niitä voidaan käyttää vertailupohjina muutoksen näkemiseksi.
Yritys oli ohjannut toimintaansa Excel-taulukoiden avulla, mutta liiketoiminnan jatkuvasti kasvaessa niiden päivittäminen alkoi käydä liian työlääksi. Toiminnan seurattavuus oli hankalaa, eikä jatkuvaa kehittämistä voitu tehdä. Yritys oli päättänyt hankkia toiminnanohjausjärjestelmän toiminnan tueksi.
Työ aloitettiin tutkimalla yrityksen nykytilaa ja etsimällä toiminnan ongelmakohdat. Nykytilaa tutkimalla löydettiin toimintaan liittyvät haasteet ja syyt toiminnanohjausjärjestelmän hankinnalle. Nykyisen toimintamallin suurimpia ongelmia oli se ettei tieto liiku automaattisesti ja manuaalista työtä joudutaan tekemään paljon. Toiminnanohjausjärjestelmän avulla toimeksiantajan manuaalisen työn määrä pienenee ja toiminnan seurattavuus paranee.
Tämän jälkeen tutustuttiin aiheesta kirjoitettuun kirjallisuuteen ja syvennyttiin C-CEI-menetelmään. C-CEI- eli Customer-Centered ERP Implementation -menetelmän avulla voidaan pienentää yrityksen riskiä hankkia toimintaansa sopimaton järjestelmä. Kirjallisuuden avulla luotiin haastattelukysymykset toimeksiantajan operatiiviselle johtajalle, joka oli vastuussa hankkeesta. Haastattelun perusteella luotiin toiminto-, toimintaympäristö- ja riskianalyysit, joiden avulla toimeksiantajalle luotiin vaatimusmäärittely.
Toimeksiantaja kävi työn tulokset läpi ja kertoi yrityksellä olevan muitakin vaatimuksia järjestelmälle. Työssä tehty vaatimusmäärittely ei tämän takia ollut sopiva tarjouspyyntöjen liitteeksi. Vaatimusmäärittelyä voidaan kuitenkin käyttää apuna toiminnanohjausjärjestelmien vertailussa. C-CEI-menetelmän analyysit toimivat käyttöönoton tukena, ja sen jälkeen niitä voidaan käyttää vertailupohjina muutoksen näkemiseksi.