2D-animaation teksturointi After Effectsissä
Pöllänen, Hanna-Mari (2018)
Pöllänen, Hanna-Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805066666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805066666
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, miten After Effects -ohjelmalla voi luoda erilaisia tekstuureita 2D-animaatiotuotannossa. Tutkielmassa tarkastellaan yhtä pienellä tuotantotiimillä toteutetun asiakasprojektin tuotantoa keskittyen sen tekstuuristen elementtien suunnitteluun ja luomiseen.
Tutkielman alussa esitellään projektin lähtökohdat, joiden tuloksena syntyi yksi noin kahden minuutin animaatioelokuva. Sen jälkeen käydään läpi projektin suunnittelua ja sen aikana tehtyjä tuotannollisia ratkaisuja, minkä jälkeen siirrytään esittelemään jokainen tuotannossa näkyvä tekstuurityyppi ja tarkastellaan niiden teknisen toteuttamisen testausta. Seuraavaksi käydään läpi tekstuurien lopullista toteutusta animaatiossa ja luvussa viisi pohditaan tuotannon aikana tehtyjä ratkaisuja sekä kohdattuja ongelmia.
Työ on suunnattu liikkuvan kuvan tuotannosta kiinnostuneille, ja lukijan tulisi olla tietoinen After Effects -ohjelmiston perusteista. Työ pyrkii tuomaan esille teksturoinnin mahdolli-suuksia After Effectsin sisällä, mutta pohtii myös menetelmän ongelmakohtia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja.
Tekstuureiden tuotanto After Effectsissä tarjoaa tekijälle animoitavia ja helposti muokattavia tekstuurivaihtoehtoja, mutta voi tuottaa ongelmia raskauttamalla työtiedostoa ja pidentämällä renderöintiä. On suositeltavaa, että animaation tuotantolinja on hyvin suunniteltu ja tekstuureiden käyttötavat selvitetty ennen varsinaisen tuotannon aloittamista, jotta koko prosessi olisi mahdollisimman sujuva ja ongelmaton.
Tutkielman alussa esitellään projektin lähtökohdat, joiden tuloksena syntyi yksi noin kahden minuutin animaatioelokuva. Sen jälkeen käydään läpi projektin suunnittelua ja sen aikana tehtyjä tuotannollisia ratkaisuja, minkä jälkeen siirrytään esittelemään jokainen tuotannossa näkyvä tekstuurityyppi ja tarkastellaan niiden teknisen toteuttamisen testausta. Seuraavaksi käydään läpi tekstuurien lopullista toteutusta animaatiossa ja luvussa viisi pohditaan tuotannon aikana tehtyjä ratkaisuja sekä kohdattuja ongelmia.
Työ on suunnattu liikkuvan kuvan tuotannosta kiinnostuneille, ja lukijan tulisi olla tietoinen After Effects -ohjelmiston perusteista. Työ pyrkii tuomaan esille teksturoinnin mahdolli-suuksia After Effectsin sisällä, mutta pohtii myös menetelmän ongelmakohtia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja.
Tekstuureiden tuotanto After Effectsissä tarjoaa tekijälle animoitavia ja helposti muokattavia tekstuurivaihtoehtoja, mutta voi tuottaa ongelmia raskauttamalla työtiedostoa ja pidentämällä renderöintiä. On suositeltavaa, että animaation tuotantolinja on hyvin suunniteltu ja tekstuureiden käyttötavat selvitetty ennen varsinaisen tuotannon aloittamista, jotta koko prosessi olisi mahdollisimman sujuva ja ongelmaton.