Syöpäpotilaan sähköisen kommunikaatiosovelluksen käyttöönoton tukeminen VSSHP:ssa : rintasyöpäpotilaiden ja hoitohenkilöstön kokemukset sädehoitojaksolta
Koivusalo, Mira (2018)
Koivusalo, Mira
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076927
Tiivistelmä
Digitaalisten työvälineiden käyttöönottoa pidetään keskeisenä osana kansallisen sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisen ohjelmaa. Digitaalisten työvälineiden toivotaan parantavan asiakkaiden kokemaa palvelua, lisäävän hoidon laatua ja nopeuttavan hoitoon pääsyä. Lisäksi digitaalisten työvälineiden pitäisi helpottaa terveydenhuollon nopeassa kasvussa olevien kustannusten hallintaa. Jotta kustannusten hallinta on mahdollista, tulisi digitaalisen työvälineen myös helpottaa terveydenhuollon ammattilaisen työtä.
Kehittämisprojektin tavoitteena oli mobiilisovelluksen käyttöönoton tukeminen rintasyöpäpotilaan tiedontarpeisiin vastaamisessa rintasyöpäpotilaan hoitopolun osana sädehoitojakson aikana VSSHP TYKS Operatiivinen toiminta ja syöpätaudit – toimialueella. Mobiilisovelluksen avulla potilas voi olla yhteydessä hoitohenkilöstöön oirekyselyn tai avoimien yhteydenottojen välityksellä. Projektin tarkoituksena oli oppia käyttämään ja vastaamaan nykyteknologista sovellusta hyödyntäen rintasyöpäpotilaiden tiedontarpeeseen sekä laatia mobiilisovelluksessa hyödynnettävä yhtenäinen vastauspohjastruktuuri. Lisäksi tarkoituksena oli laatia prosessikuvaus, joka kuvaa miten vastaukset tuotetaan ja hyväksytetään toimialueella. Kehittämisprojektin tutkimuksellisen osion tavoitteena oli arvioida mobiilisovelluksen käyttäjäkokemuksia. Tarkoituksena oli kerätä mobiilisovelluksen käyttäjäkokemuksia potilaiden ja hoitohenkilöstön näkökulmasta. Aineisto kerättiin Webpropol-lomaketta käyttäen hoitohenkilöstöltä (N=94) ja rintasyöpäpotilailta (N=196). Aineisto analysoitiin tilasto-ohjelman (SPSS) avulla.
Informaatioteknologian käyttö koettiin mielekkäänä osana potilaan hoitoa niin potilaiden kuin hoitohenkilöstönkin mielestä. Mahdollisuus sovelluksen käyttöön pitäisi olla koko rintasyöpäpotilaan hoitopolun ajan. Kyselyyn vastanneiden rintasyöpäpotilaiden mielestä sovellus lisäsi turvallisuuden tunnetta. Hoitohenkilöstö koki sovelluksen käytön työläänä eikä omaa työtä helpottavana.
Kehittämisprojektin tavoitteena oli mobiilisovelluksen käyttöönoton tukeminen rintasyöpäpotilaan tiedontarpeisiin vastaamisessa rintasyöpäpotilaan hoitopolun osana sädehoitojakson aikana VSSHP TYKS Operatiivinen toiminta ja syöpätaudit – toimialueella. Mobiilisovelluksen avulla potilas voi olla yhteydessä hoitohenkilöstöön oirekyselyn tai avoimien yhteydenottojen välityksellä. Projektin tarkoituksena oli oppia käyttämään ja vastaamaan nykyteknologista sovellusta hyödyntäen rintasyöpäpotilaiden tiedontarpeeseen sekä laatia mobiilisovelluksessa hyödynnettävä yhtenäinen vastauspohjastruktuuri. Lisäksi tarkoituksena oli laatia prosessikuvaus, joka kuvaa miten vastaukset tuotetaan ja hyväksytetään toimialueella. Kehittämisprojektin tutkimuksellisen osion tavoitteena oli arvioida mobiilisovelluksen käyttäjäkokemuksia. Tarkoituksena oli kerätä mobiilisovelluksen käyttäjäkokemuksia potilaiden ja hoitohenkilöstön näkökulmasta. Aineisto kerättiin Webpropol-lomaketta käyttäen hoitohenkilöstöltä (N=94) ja rintasyöpäpotilailta (N=196). Aineisto analysoitiin tilasto-ohjelman (SPSS) avulla.
Informaatioteknologian käyttö koettiin mielekkäänä osana potilaan hoitoa niin potilaiden kuin hoitohenkilöstönkin mielestä. Mahdollisuus sovelluksen käyttöön pitäisi olla koko rintasyöpäpotilaan hoitopolun ajan. Kyselyyn vastanneiden rintasyöpäpotilaiden mielestä sovellus lisäsi turvallisuuden tunnetta. Hoitohenkilöstö koki sovelluksen käytön työläänä eikä omaa työtä helpottavana.