Avoin ja matalan kynnyksen eSports -toiminta : Toimintamalli Turku Game Academylle
Kuusela, Lauri (2018)
Kuusela, Lauri
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076785
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tavoitteena kehittämään avoimen ja matalan kynnyksen toimintamallia nuorisotyölliseen elektroniseen urheiluun perustuvalle Turku Game Academylle. Elektroninen urheilu on digitaalisten pelien kilpapelaamista. Elektroninen urheilu, eli e-urheilu tai eSports, on maailmanlaajuinen ilmiö, joka tavoittaa vuodessa satoja miljoonia katsojia, peliharrastajia ja eri alojen ammattilaisia. Elektroninen urheilu on muodostunut merkittäväksi viihdeteollisuuden kulttuuri-ilmiöksi, joka tarjoaa nuorille viihdettä, harrastusmahdollisuuksia ja mahdollisia urapolkuja.
Opinnäytetyön tilaajana toimii Turku Game Academy ja Turun kaupungin nuorisopalvelut. Nykyisellään Turku Game Academy tarjoaa joukkuepohjaista pienryhmätoimintaa, jossa osallistujilta vaaditaan valmiiksi korkeaa pelillistä taitotasoa ja sitoutumista säännölliseen harjoitteluun joukkueen kanssa. Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää toimintamalli, joka tarjoaa nuorille avointa ja matalan kynnyksen eurheilutoimintaa. Kehittämistyö perustui tutkimuskysymyksiin: miten avointa e-urheilutoimintaa voidaan käyttää nuorisotyön menetelmänä, millaista avointa e-urheilutoimintaa Turku Game Academy voisi järjestää ja miten tehdä e-urheilusta nuorisotyöllistä, avointa ja matalankynnyksen toimintaa? Kehitetyn toimintamallin tavoitteena oli tehdä Turku Game Academyn toiminnasta useammalle nuorelle mahdollinen elektronisen urheilun harrastuspaikka. Kehitetty toimintamalli tarjoaa nuorille harrastuspaikan lisäksi ympäristön, joka tukee tavoitteellista harjoittelua ja terveitä pelitapoja. Toimintamalli yhdistää samalla nuorisotyön ja pelikasvatuksen tiiviiksi osaksi nuorten peliharrastusta.
Kehittämistyö oli kvalitatiivinen tutkimus. Laadullisina menetelminä kehittämistyössä käytettiin osallistuvaa havainnointia, benchmarkingia, asiantuntijahaastatteluita ja ideointimenetelmää. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa käytettiin teemoittelua. Osallistuvassa havainnoinnissa tutkittiin Turku Game Academyn perustoimintaa nuoriso-ohjaajan näkökulmasta. Benchmarking -menetelmän avulla selvitettiin miten muut tahot järjestävät avointa pelitoimintaa Suomessa. Näiden toimijoiden hyväksi havaitut toimintamallit pyrittiin siirtämään osaksi opinnäytetyössä kehitettävää avointa pelitoimintaa. Benchmarkingin tuloksia syvennettiin asiantuntijahaastatteluilla, joissa haastateltiin benchmarkingissa tutkitun toiminnan organisoijia. Lopuksi ideointimenetelmän avulla koottiin yhteen Turku Game Academyn ohjaajien näkemyksiä avoimesta matalan kynnyksen eSports -toiminnasta. Ohjaajien näkemysten pohjalta kehitettiin kuvaus toiminnan ideaalitilanteelle ja kuvausta työstettiin sopimaan Turku Game Academyn toiminnan nykyisiin puitteisiin.
Tuloksista ilmeni, että nuorten osallistaminen toiminnan suunniteluun ja toteutukseen on merkittävä osa avoimen pelitoiminnan organisointia. Avoimessa eSports -toiminnassa voidaan hyödyntää nuoria vapaaehtoisia vertaisohjaajina ja osallistaa nuoria avoimen toiminnan suunnitteluun ja organisointiin. Nuoret kokevat arvokkaaksi jakaa omaa osaamistaan muiden nuorten kanssa. Toisilta nuorilta saatu pelillinen opastus tukee myös nuorten tavoitteellista harrastamista. Kerätyn tutkimusaineiston pohjalta kehitettiin kolme toimintamallia Turku Game Academylle. Ensimmäinen toimintamalli käsittelee avointa ja matalan kynnyksen eSports -toimintaa Turku Game Academyn nykyisillä toiminnan resursseilla. Toinen malli käsittelee toimintaa lähivuosien mahdollisen kasvun näkökulmasta ja kolmas malli käsittelee toimintaa sen ideaalitilanteessa. Kehitetyt toimintamallit tarjoavat elektronisesta urheilusta kiinnostuneille nuorille harrastuspaikan, jossa nuori saa vertaistukea harrastukselleen ja välineitä tavoitteelliseen harjoitteluun. Toimintamalli tuo lisäksi nuorisotyön ja pelikasvatuksen tiiviiksi osaksi nuoren harrastusta.
Opinnäytetyön tilaajana toimii Turku Game Academy ja Turun kaupungin nuorisopalvelut. Nykyisellään Turku Game Academy tarjoaa joukkuepohjaista pienryhmätoimintaa, jossa osallistujilta vaaditaan valmiiksi korkeaa pelillistä taitotasoa ja sitoutumista säännölliseen harjoitteluun joukkueen kanssa. Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää toimintamalli, joka tarjoaa nuorille avointa ja matalan kynnyksen eurheilutoimintaa. Kehittämistyö perustui tutkimuskysymyksiin: miten avointa e-urheilutoimintaa voidaan käyttää nuorisotyön menetelmänä, millaista avointa e-urheilutoimintaa Turku Game Academy voisi järjestää ja miten tehdä e-urheilusta nuorisotyöllistä, avointa ja matalankynnyksen toimintaa? Kehitetyn toimintamallin tavoitteena oli tehdä Turku Game Academyn toiminnasta useammalle nuorelle mahdollinen elektronisen urheilun harrastuspaikka. Kehitetty toimintamalli tarjoaa nuorille harrastuspaikan lisäksi ympäristön, joka tukee tavoitteellista harjoittelua ja terveitä pelitapoja. Toimintamalli yhdistää samalla nuorisotyön ja pelikasvatuksen tiiviiksi osaksi nuorten peliharrastusta.
Kehittämistyö oli kvalitatiivinen tutkimus. Laadullisina menetelminä kehittämistyössä käytettiin osallistuvaa havainnointia, benchmarkingia, asiantuntijahaastatteluita ja ideointimenetelmää. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa käytettiin teemoittelua. Osallistuvassa havainnoinnissa tutkittiin Turku Game Academyn perustoimintaa nuoriso-ohjaajan näkökulmasta. Benchmarking -menetelmän avulla selvitettiin miten muut tahot järjestävät avointa pelitoimintaa Suomessa. Näiden toimijoiden hyväksi havaitut toimintamallit pyrittiin siirtämään osaksi opinnäytetyössä kehitettävää avointa pelitoimintaa. Benchmarkingin tuloksia syvennettiin asiantuntijahaastatteluilla, joissa haastateltiin benchmarkingissa tutkitun toiminnan organisoijia. Lopuksi ideointimenetelmän avulla koottiin yhteen Turku Game Academyn ohjaajien näkemyksiä avoimesta matalan kynnyksen eSports -toiminnasta. Ohjaajien näkemysten pohjalta kehitettiin kuvaus toiminnan ideaalitilanteelle ja kuvausta työstettiin sopimaan Turku Game Academyn toiminnan nykyisiin puitteisiin.
Tuloksista ilmeni, että nuorten osallistaminen toiminnan suunniteluun ja toteutukseen on merkittävä osa avoimen pelitoiminnan organisointia. Avoimessa eSports -toiminnassa voidaan hyödyntää nuoria vapaaehtoisia vertaisohjaajina ja osallistaa nuoria avoimen toiminnan suunnitteluun ja organisointiin. Nuoret kokevat arvokkaaksi jakaa omaa osaamistaan muiden nuorten kanssa. Toisilta nuorilta saatu pelillinen opastus tukee myös nuorten tavoitteellista harrastamista. Kerätyn tutkimusaineiston pohjalta kehitettiin kolme toimintamallia Turku Game Academylle. Ensimmäinen toimintamalli käsittelee avointa ja matalan kynnyksen eSports -toimintaa Turku Game Academyn nykyisillä toiminnan resursseilla. Toinen malli käsittelee toimintaa lähivuosien mahdollisen kasvun näkökulmasta ja kolmas malli käsittelee toimintaa sen ideaalitilanteessa. Kehitetyt toimintamallit tarjoavat elektronisesta urheilusta kiinnostuneille nuorille harrastuspaikan, jossa nuori saa vertaistukea harrastukselleen ja välineitä tavoitteelliseen harjoitteluun. Toimintamalli tuo lisäksi nuorisotyön ja pelikasvatuksen tiiviiksi osaksi nuoren harrastusta.