Kiinteistöjohtaminen Suur-Seudun Osuuskaupan liiketoiminnan tukena
Hömppi, Henrik (2018)
Hömppi, Henrik
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805086986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805086986
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli perehtyä kiinteistöjohtamisen käsitteeseen ja tutkia, miten kiinteistöjohtamista toteutetaan Suur-Seudun Osuuskauppa SSO:ssa. Kirjallisuustutkimuksessa tavoitteena oli selvittää, mitä kiinteistöjohtaminen tarkoittaa, mitä se pitää sisällään ja mitkä ovat sen tavoitteet.
Kiinteistöjohtamista SSO:ssa tutkittiin perehtymällä SSO:n omiin toimintamalleihin ja koko S-ryhmän yhteisiin toimintamalleihin sekä vertaamalla niitä kirjallisuuslähteisiin. Havaintojen perusteella pyrittiin muodostamaan käsitys kiinteistöjohtamisen merkityksestä SSO:lle ja löytämään SSO:n kiinteistötoiminnan mahdolliset ongelmakohdat sekä selvittämään, mistä ongelmat johtuvat ja esittämään niihin ratkaisuja. Lisäksi työn ohella perehdyttiin SSO:n kiinteistötietojärjestelmiin ja päivitettiin ne ajan tasalle. SSO siirtyy muiden S-ryhmän alueosuuskauppojen tavoin uuteen kiinteistötietojärjestelmään vuoden 2018 aikana, ja päivityksen tavoitteena oli tukea konversiota siten, että uuteen järjestelmään siirretään ainoastaan ajantasaista ja tarpeellista tietoa.
Kirjallisuustutkimukseen ja muuhun lähdeaineistoon perustuen todettiin, että kiinteistöjohtaminen on tärkeä ammattiala, jonka merkitys on viime vuosina korostunut tehokkaan ja onnistuneen liiketoiminnan kannalta. SSO:ssa kiinteistöjohtaminen on toimitilajohtamista. Tiloja ajatellaan palvelun ja käyttäjän näkökulmasta aivan, kuten toimitilajohtamisen määritelmään kuuluu.
Opinnäytetyön tuloksena kiinteistötietojärjestelmiin päivitettiin mm. osoite- ja pinta-alatietoja. Läpikäytävää dataa oli kuitenkin paljon, eikä esimerkiksi huolto-ohjelmia ehditty täysin päivittämään opinnäytetyön tekovaiheen aikana. Opinnäytetyössä saatiin selville, että SSO:n kiinteistötoiminta on pääosin sujuvaa ja se täyttää toimitilajohtamisen tunnusmerkit. Toiminnan tehokkuutta on mahdollista parantaa, kun opinnäytetyön yhteydessä esille tulleiden ongelmakohtien kehittämiseen kiinnitetään huomiota. Siten SSO:n kiinteistötoiminnan kokonaislaatua on myös mahdollista nostaa.
Kiinteistöjohtamista SSO:ssa tutkittiin perehtymällä SSO:n omiin toimintamalleihin ja koko S-ryhmän yhteisiin toimintamalleihin sekä vertaamalla niitä kirjallisuuslähteisiin. Havaintojen perusteella pyrittiin muodostamaan käsitys kiinteistöjohtamisen merkityksestä SSO:lle ja löytämään SSO:n kiinteistötoiminnan mahdolliset ongelmakohdat sekä selvittämään, mistä ongelmat johtuvat ja esittämään niihin ratkaisuja. Lisäksi työn ohella perehdyttiin SSO:n kiinteistötietojärjestelmiin ja päivitettiin ne ajan tasalle. SSO siirtyy muiden S-ryhmän alueosuuskauppojen tavoin uuteen kiinteistötietojärjestelmään vuoden 2018 aikana, ja päivityksen tavoitteena oli tukea konversiota siten, että uuteen järjestelmään siirretään ainoastaan ajantasaista ja tarpeellista tietoa.
Kirjallisuustutkimukseen ja muuhun lähdeaineistoon perustuen todettiin, että kiinteistöjohtaminen on tärkeä ammattiala, jonka merkitys on viime vuosina korostunut tehokkaan ja onnistuneen liiketoiminnan kannalta. SSO:ssa kiinteistöjohtaminen on toimitilajohtamista. Tiloja ajatellaan palvelun ja käyttäjän näkökulmasta aivan, kuten toimitilajohtamisen määritelmään kuuluu.
Opinnäytetyön tuloksena kiinteistötietojärjestelmiin päivitettiin mm. osoite- ja pinta-alatietoja. Läpikäytävää dataa oli kuitenkin paljon, eikä esimerkiksi huolto-ohjelmia ehditty täysin päivittämään opinnäytetyön tekovaiheen aikana. Opinnäytetyössä saatiin selville, että SSO:n kiinteistötoiminta on pääosin sujuvaa ja se täyttää toimitilajohtamisen tunnusmerkit. Toiminnan tehokkuutta on mahdollista parantaa, kun opinnäytetyön yhteydessä esille tulleiden ongelmakohtien kehittämiseen kiinnitetään huomiota. Siten SSO:n kiinteistötoiminnan kokonaislaatua on myös mahdollista nostaa.