Puutarha- ja luonnontuotteiden myynti luontokeskuksissa kansallispuistojen porteilla : Matkailukohde kauppapaikkana
Nihtilä, Elina (2018)
Nihtilä, Elina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076912
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää puutarha- ja luonnontuotteiden myyntiä matkailukohteessa ja pohtia tuotteiden tulevaisuuden mahdollisuuksia. Matkailukohteiksi valittiin Suomen luontokeskukset, jotka yleensä sijaitsevat kansallispuistojen porteilla. Luontomatkailun suosio kasvaa vuosi vuodelta.
Haastattelut osoittivat, että luonnontuotteet ovat puutarhatuotteita yleisempiä luontokeskusten myymälöissä, mutta varsinaisia menekinesteitä ei puutarhatuotteille ole. Matkailijat ovat hyvin kiinnostuneita puutarha- ja luonnontuotteista. Paikallisuutta, laatua, yksilöllisyyttä sekä oikeaa hintalaatusuhdetta arvostetaan.
Puutarha- ja luonnontuotealan yrittäjien on syytä tarjota tuotteitaan aktiivisesti luontomatkailukohteisiin ja kiinnittää huomiota pakkausten laatuun sekä kiinnostavuuteen. Puutarha- ja luonnontuotteiden kokonaismyynnin uskotaan kasvavan etenkin teemoitettujen tapahtumien yhteydessä.
Työn taustaksi koottiin toimialatietoa puutarhataloudesta ja luonnontuotealasta sekä perehdyttiin luontokeskusten ja kansallispuistojen toimintaan. Lisäksi pohdittiin luontomatkailun trendejä. Esimerkit Itävallasta ja Belgiasta osoittivat, että hyvin erilaisilla tavoilla voi menestyä.
Opinnäytetyö oli osa Arktiset Aromit ry:n hanketta ”Luonnontuotteiden vientiedellytysten ja matkailukytkennän kehittäminen II 2017–2018”, jota rahoitti maa- ja metsätalousministeriö.
Haastattelut osoittivat, että luonnontuotteet ovat puutarhatuotteita yleisempiä luontokeskusten myymälöissä, mutta varsinaisia menekinesteitä ei puutarhatuotteille ole. Matkailijat ovat hyvin kiinnostuneita puutarha- ja luonnontuotteista. Paikallisuutta, laatua, yksilöllisyyttä sekä oikeaa hintalaatusuhdetta arvostetaan.
Puutarha- ja luonnontuotealan yrittäjien on syytä tarjota tuotteitaan aktiivisesti luontomatkailukohteisiin ja kiinnittää huomiota pakkausten laatuun sekä kiinnostavuuteen. Puutarha- ja luonnontuotteiden kokonaismyynnin uskotaan kasvavan etenkin teemoitettujen tapahtumien yhteydessä.
Työn taustaksi koottiin toimialatietoa puutarhataloudesta ja luonnontuotealasta sekä perehdyttiin luontokeskusten ja kansallispuistojen toimintaan. Lisäksi pohdittiin luontomatkailun trendejä. Esimerkit Itävallasta ja Belgiasta osoittivat, että hyvin erilaisilla tavoilla voi menestyä.
Opinnäytetyö oli osa Arktiset Aromit ry:n hanketta ”Luonnontuotteiden vientiedellytysten ja matkailukytkennän kehittäminen II 2017–2018”, jota rahoitti maa- ja metsätalousministeriö.