Sosiaalinen media liiketoiminnan työkaluna Vaasan seudun pienissä tilitoimistoissa
Pirttilahti, Elisa (2018)
Pirttilahti, Elisa
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087021
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sosiaalisen median käyttöä Vaasan seudun pienissä tilitoimistoissa. Tutkimusongelmana opinnäytetyössä oli selvittää, millä tavoin Vaasan seudun pienet tilitoimistot näkyvät sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen alaongelmia olivat: missä sosiaalisen median kanavissa tilitoimistot ovat löydettävissä, miten sosiaalista mediaa hyödynnetään tilitoimistojen liiketoiminnassa, miksi tilitoimistot käyttävät sosiaalista mediaa tai miksi ei, sekä mitä riskejä sosiaaliseen mediaan liittyy tilitoimistojen kannalta. Lisäksi pyrittiin tutkimaan, onko sosiaalinen median käyttö vaikuttanut tilitoimiston toimintaan taloudellisesti ja käytetäänkö vaikutusten mittaamiseen taloudellisia mittareita.
Tutkimus toteutettiin käyttäen survey-tutkimusmenetelmää eli kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän yhdistelmää. Kvantitatiivinen aineisto kerättiin Internetistä erilaisten hakukonehakujen ja tilitoimistojen nettisivujen kautta. Vaasan seudulla tutkittavia tilitoimistoja oli yhteensä 95. Kvalitatiivisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimukseen haastateltiin kahta tilitoimiston edustajaa, joista vain toinen tilitoimisto käytti sosiaalista mediaa.
Tutkimustuloksista ilmeni, että Vaasan seudun tilitoimistot eivät käyttäneet lähes lainkaan sosiaalista mediaa liiketoiminnassa. Tilitoimistojen yleisimmät syyt olla sosiaalisessa mediassa liittyivät omille asiakkaille tiedottamiseen, asiantuntijuuden markkinoimiseen, sekä tilitoimiston näkyvyyden ja tunnettavuuden lisäämiseen. Syitä sosiaaliseen mediaan liittymättömyydelle olivat muun muassa sosiaalisen median kanavien sopimattomuus tilitoimiston tarpeisiin sekä ajanpuute tehdä sosiaaliseen mediaan sisältöä ja seurata sosiaalista mediaa. Jatkotutkimuksena voitaisiin tutkia, miten sosiaalisen median käytön tilanne on muuttunut tilitoimistoissa, ja mitkä ilmiöt ovat vaikuttaneet sosiaalisen median yleistymiseen, tai yleistymättömyyteen.
Tutkimus toteutettiin käyttäen survey-tutkimusmenetelmää eli kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän yhdistelmää. Kvantitatiivinen aineisto kerättiin Internetistä erilaisten hakukonehakujen ja tilitoimistojen nettisivujen kautta. Vaasan seudulla tutkittavia tilitoimistoja oli yhteensä 95. Kvalitatiivisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimukseen haastateltiin kahta tilitoimiston edustajaa, joista vain toinen tilitoimisto käytti sosiaalista mediaa.
Tutkimustuloksista ilmeni, että Vaasan seudun tilitoimistot eivät käyttäneet lähes lainkaan sosiaalista mediaa liiketoiminnassa. Tilitoimistojen yleisimmät syyt olla sosiaalisessa mediassa liittyivät omille asiakkaille tiedottamiseen, asiantuntijuuden markkinoimiseen, sekä tilitoimiston näkyvyyden ja tunnettavuuden lisäämiseen. Syitä sosiaaliseen mediaan liittymättömyydelle olivat muun muassa sosiaalisen median kanavien sopimattomuus tilitoimiston tarpeisiin sekä ajanpuute tehdä sosiaaliseen mediaan sisältöä ja seurata sosiaalista mediaa. Jatkotutkimuksena voitaisiin tutkia, miten sosiaalisen median käytön tilanne on muuttunut tilitoimistoissa, ja mitkä ilmiöt ovat vaikuttaneet sosiaalisen median yleistymiseen, tai yleistymättömyyteen.