Lean oppilaitosympäristön päivittäisjohtamisessa
Malminen, Marja (2018)
Malminen, Marja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805066714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805066714
Tiivistelmä
Ammatillinen koulutus on isojen haasteiden edessä. 1.1.2018 asteittain voimaan tulevan ammatillisen koulutuksen reformin myötä koulutuksen toiminnalta edellytetään aiempaa enemmän kustannustehokkuutta, laatua sekä asiakaslähtöistä toimintatapaa. Muuttuvat työelämän osaamistarpeet haastavat myös ammatillista koulutusta jatkuvasti kehittymään tulevaisuuden työntekijöiden kouluttajana. Uudistusten myötä nykyinen toimintamalli ei enää ole mahdollinen. On löydettävä uusia avauksia ja tehtävä asioita toisin.
Tutkimus oli luonteeltaan kehittävää tapaustutkimus. Tutkimuksen teoriaosuudessa selvitettiin lean-ajattelun keskeisiä periaatteita ja sen sovelluksia oppilaitosympäristössä. Siinä on kuvattu, mitä lean-päivittäisjohtaminen oppilaitosympäristössä tarkoittaa ja millaisia menetelmiä ja työkaluja esimies voi käyttää päivittäisjohtamisen apuna. Työn tutkimusosuudessa kartoitettiin survey-kyselytutkimusmenetelmällä, kuinka Tampereen seudun ammattiopisto Tredun esimiehet ovat ottaneet lean-ajattelun käyttöön päivittäisjohtamisessa. Kysely toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselynä ja siihen osallistui 41 Tredun esimiestä.
Tutkimuksessa havaittiin, että yritysmaailmasta lähtöisin oleva lean-ajattelu tarjoaa oppilaitosympäristöön hyviä menetelmiä ja työkaluja tehokkaampaan johtamiseen, prosessien tehostamiseen, asiakaslähtöisempään toimintaan sekä kannattavuuden parantamiseen. Kyselytutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että lean-päivittäisjohtamisen toiminnassa on Tredussa edistytty ja, että osalla esimiehistä lean-johtamisesta on tullut arkirutiini. Vielä on kuitenkin tehtävää, että lean-päivittäisjohtaminen on Tredussa systemaattista ja, että sillä saavutetaan merkittäviä taloudellisia tuloksia ja tuotetaan asiakkaalle enemmän arvoa. Lean-päivittäisjohtamisen kehittäminen Tredussa jatkuu. Tutkimuksen jälkeen määritellään tutkimuksen tulosten perusteella lean-päivittäisjohtamisen kehittämisen tavoitteet. Myös lean-ohjaus esimiesten kautta henkilöstölle jatkuu pala palalta.
Tutkimus oli luonteeltaan kehittävää tapaustutkimus. Tutkimuksen teoriaosuudessa selvitettiin lean-ajattelun keskeisiä periaatteita ja sen sovelluksia oppilaitosympäristössä. Siinä on kuvattu, mitä lean-päivittäisjohtaminen oppilaitosympäristössä tarkoittaa ja millaisia menetelmiä ja työkaluja esimies voi käyttää päivittäisjohtamisen apuna. Työn tutkimusosuudessa kartoitettiin survey-kyselytutkimusmenetelmällä, kuinka Tampereen seudun ammattiopisto Tredun esimiehet ovat ottaneet lean-ajattelun käyttöön päivittäisjohtamisessa. Kysely toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselynä ja siihen osallistui 41 Tredun esimiestä.
Tutkimuksessa havaittiin, että yritysmaailmasta lähtöisin oleva lean-ajattelu tarjoaa oppilaitosympäristöön hyviä menetelmiä ja työkaluja tehokkaampaan johtamiseen, prosessien tehostamiseen, asiakaslähtöisempään toimintaan sekä kannattavuuden parantamiseen. Kyselytutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että lean-päivittäisjohtamisen toiminnassa on Tredussa edistytty ja, että osalla esimiehistä lean-johtamisesta on tullut arkirutiini. Vielä on kuitenkin tehtävää, että lean-päivittäisjohtaminen on Tredussa systemaattista ja, että sillä saavutetaan merkittäviä taloudellisia tuloksia ja tuotetaan asiakkaalle enemmän arvoa. Lean-päivittäisjohtamisen kehittäminen Tredussa jatkuu. Tutkimuksen jälkeen määritellään tutkimuksen tulosten perusteella lean-päivittäisjohtamisen kehittämisen tavoitteet. Myös lean-ohjaus esimiesten kautta henkilöstölle jatkuu pala palalta.