Kaupallinen yhteistyö lifestyle-blogeissa
Soikkeli, Anniina; Välimaa, Emilia (2018)
Soikkeli, Anniina
Välimaa, Emilia
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087084
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia yksityishenkilöiden ylläpitämissä blogeissa tapahtuvaa kaupallista yhteistyötä sekä sen vaikutusta lukijoiden ostopäätöksiin. Aihe valittiin sen ajankohtaisuuden ja kiinnostavuuden takia. Tavoitteena oli selvittää, kuinka blogien ja yritysten väliset yhteistyöt toimivat käytännössä.
Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kahta erillistä verkkokyselylomaketta. Toinen lomakkeista suunnattiin mahdollisille blogien lukijoille ja toinen blogien kirjoittajille itselleen. Lukijoille suunnatussa lomakkeessa kysyttiin, millä tavalla lukijat kokevat kaupallisen yhteistyön blogeissa ja ovatko he tehneet ostopäätöksiä blogipostauksien perusteella. Blogien kirjoittajille suunnatussa lomakkeessa kysyttiin, millaista yhteistyötä bloggaajilla on yritysten kanssa, kuinka yhteistyö tapahtuu ja kuinka bloggaajat itse hyötyvät yhteistyöstä.
Lukijoille suunnatun kyselyn tuloksista selvisi, että nuoremmat ikäluokat ovat vanhempia alttiimpia markkinoinnille. Eniten blogipostausten perusteella ostetaan arkipäiväisiä asioita, kuten muotiin, kosmetiikkaan ja ruokaan liittyviä tuotteita. Blogeille lähetetystä kyselystä selvisi, että yleisimmin bloggaaja saa yhteistyöstä rahaa sekä mainostetun tuotteen itselleen. Bloggaajat ovat samaa mieltä siitä, että yhteistyön on sovelluttava blogin ilmeeseen ja bloggaajan arvoihin. Tutkimusta voitaisiin laajentaa selvittämällä myös yritysten näkemyksiä kaupallisesta yhteistyöstä blogeissa.
Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kahta erillistä verkkokyselylomaketta. Toinen lomakkeista suunnattiin mahdollisille blogien lukijoille ja toinen blogien kirjoittajille itselleen. Lukijoille suunnatussa lomakkeessa kysyttiin, millä tavalla lukijat kokevat kaupallisen yhteistyön blogeissa ja ovatko he tehneet ostopäätöksiä blogipostauksien perusteella. Blogien kirjoittajille suunnatussa lomakkeessa kysyttiin, millaista yhteistyötä bloggaajilla on yritysten kanssa, kuinka yhteistyö tapahtuu ja kuinka bloggaajat itse hyötyvät yhteistyöstä.
Lukijoille suunnatun kyselyn tuloksista selvisi, että nuoremmat ikäluokat ovat vanhempia alttiimpia markkinoinnille. Eniten blogipostausten perusteella ostetaan arkipäiväisiä asioita, kuten muotiin, kosmetiikkaan ja ruokaan liittyviä tuotteita. Blogeille lähetetystä kyselystä selvisi, että yleisimmin bloggaaja saa yhteistyöstä rahaa sekä mainostetun tuotteen itselleen. Bloggaajat ovat samaa mieltä siitä, että yhteistyön on sovelluttava blogin ilmeeseen ja bloggaajan arvoihin. Tutkimusta voitaisiin laajentaa selvittämällä myös yritysten näkemyksiä kaupallisesta yhteistyöstä blogeissa.