Patientsäkerhetskultur vid en kirurgisk resultatenhet : En jämförelse mellan åren 2014 och 2016
Smeds, Erika (2018)
Smeds, Erika
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087100
Tiivistelmä
För att kunna handskas med de utmaningar patientsäkerhet innebär, är det viktigt att hälso- och sjukvårdsorganisationer uppmärksammar patientsäkerhetskulturen. En god patientsäkerhetskultur är ett steg mot en säkrare och mer patientcentrerad vård. Studier har visat att en god patientsäkerhetskultur har samband med personalens benägenhet att rapportera incidenter, bättre säkerhetsutfall och större patientbelåtenhet. I en positiv patientsäkerhetskultur mår även personalen bättre. För att mäta patientsäkerhetkultur har flera enkätinstrument utvecklats varav Hospital Survey on Patient Safety Culture (HSOPSC) är ett av de mest använda. HSOPSC beskriver patientsäkerhetskulturen utgående från 12 dimensioner, indelade på tre nivåer. Syftet med den här kvantitativa studien är att beskriva patientsäkerhetskulturen vid en kirurgisk resultatenhet i Finland under åren 2014 och 2016 samt lyfta fram eventuella skillnader mellan åren. Inom sjukvårdsdistriktet har den finska versionen av HSOPSC använts år 2014 och 2016. Enkäten har distribuerats elektroniskt till hela personalen. Materialet i det här examensarbetet kommer från dessa undersökningar. Metoden är en sekundäranalys och analysen gjordes utifrån HSOPSC´s sju dimensioner på enhetsnivå. Dimensionen Samarbete inom vårdenheten visade sig vara den dimension som fick den största andelen positiva omdömen år 2016 (71 %) och var således den dimension som är bäst fungerande ur ett patientsäkerhetsperspektiv. Den dimension där största utvecklingsbehovet visade sig, var dimensionen Återföring och kommunikation kring avvikelser (38 % positiva svar år 2016). Denna dimension visade också på den största skillnaden mellan de två åren där det 2016 var 14 % färre som gav positiva omdömen om dimensionen än år 2014. Avvikelserapportering har en viktig roll i utvecklandet av patientsäkerheten. De dimensioner vilka visat sig ha störst inverkan på benägenheten att rapportea avvikelser är Återföring och kommunikation kring avvikelser och lärande organisation. Av samma anledning är det viktigt att utveckla dessa områden inom patientsäkerhetskulturen. In order to deal with the challenges that patient safety implicates, health care organizations are advised to develop their patient safety culture. A good patient safety culture is a step towards a safer and a more patient-centered care. Studies have shown, that a good patient safety culture is related to the staff's motivation to report incidents, better safety outcomes and greater patient satisfaction. In a positive patient safety culture, the staff also thrives. Several surveys for assessing patient safety culture exist. Of these, Hospital Survey on Patient Safety Culture (HSOPSC) is one of the most widely used. HSOPSC measures 12 dimensions of patient safety culture at three different levels. The purpose of this quantitative study was to describe the patient safety culture at a surgical department in a hospital district in Finland in 2014 and in 2016. Also the purpose was to highlight any differences between these years. Within the healthcare district, the Finnish version of the HSOPSC has been distributed electronically to the whole staff in 2014 and in 2016. The material in this thesis derives from these studies. The method was a secondary analysis and the analysis was done for the patient safety dimensions at unit level. The dimension Teamwork within Units was found to be the one to receive the highest percentage of positive responses (71 % in year 2016), it was therefore the dimension that was function-ing the best from a patient safety perspective. The dimension with the greatest need for development was Feedback and Communication about Error (38 % positive responses in year 2016). This dimension also had the biggest percentual difference between the two studied years, where 2016 received 14 % fewer positive responses than year 2014. Error reporting has an important role in the development of patient safety. The dimensions that have shown to have the greatest impact on the inclination to write error reports are Feedback and Communication about Error and Organizational Learning -Continuous Improvement. For the same reason, it is important to further develop these areas of patient safety culture.