Strategian päivitys Ilveksessä
Arokoski, Tapani (2010)
Arokoski, Tapani
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005047740
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli liiketoimintasuunnitelman päivitys kohdeyritykselle ja suunnitelman toteuttaminen. Opinnäytetyö oli projektimuotoinen ja sen toimeksiantaja halusi pysyä salaisena. Yritys oli kodinkonealalta ja tässä työssä kutsutaan yritystä nimellä ILVES. Projektin aihe oli kohdeyritykselle tärkeä ja ajankohtainen ja sillä pyrittiin selvittämään uuden myymä-län ja yllättävän markkinatilanteen tuomat haasteet.
Projektin tiedonkeruuvaihe oli työläs ja kesti koko kesän 2008. Tietoa kerättiin niin ulkoisista kuin sisäisistä lähteistä, minkä jälkeen tieto työstettiin yrityksen eduksi. Tiedonkeruu jaettiin seitsemään pääalueeseen: yrityksen nykytila, toimiala-analyysi, kilpailija-analyysi, strategian valinta, organisaatio ja toimintakaavio, tavoitteiden määrittäminen ja toimenpidesuunnitel-ma. Informaatiota kerättiin markkinatutkimuksista, yrityksen historiasta, alan kirjallisuudes-ta, alueellisilta vaikuttajilta ja yhteistyössä yrityksen kanssa tehdyistä tutkimuksista.
Tuloksista ilmeni, että Ilves tarvitsi pikaista muutosta. Sekä yrityksen sisäisiä että ulkoisia kehittämiskohteita nousi tutkimuksista esiin. Sisäisistä kehittämiskohteista katemyynnin ja varastonkierron merkitys korostui ja ulkoisista kohteista korostuivat markkinoinnin suunnittelu ja uuden sekä vanhan myymälän markkinaosuuden kasvattaminen ja vakiinnuttaminen. Näiden tulosten saavuttamiseen laaditut työkalut puntaroitiin ja otettiin käyttöön.
Projektin tiedonkeruuvaihe oli työläs ja kesti koko kesän 2008. Tietoa kerättiin niin ulkoisista kuin sisäisistä lähteistä, minkä jälkeen tieto työstettiin yrityksen eduksi. Tiedonkeruu jaettiin seitsemään pääalueeseen: yrityksen nykytila, toimiala-analyysi, kilpailija-analyysi, strategian valinta, organisaatio ja toimintakaavio, tavoitteiden määrittäminen ja toimenpidesuunnitel-ma. Informaatiota kerättiin markkinatutkimuksista, yrityksen historiasta, alan kirjallisuudes-ta, alueellisilta vaikuttajilta ja yhteistyössä yrityksen kanssa tehdyistä tutkimuksista.
Tuloksista ilmeni, että Ilves tarvitsi pikaista muutosta. Sekä yrityksen sisäisiä että ulkoisia kehittämiskohteita nousi tutkimuksista esiin. Sisäisistä kehittämiskohteista katemyynnin ja varastonkierron merkitys korostui ja ulkoisista kohteista korostuivat markkinoinnin suunnittelu ja uuden sekä vanhan myymälän markkinaosuuden kasvattaminen ja vakiinnuttaminen. Näiden tulosten saavuttamiseen laaditut työkalut puntaroitiin ja otettiin käyttöön.