Käytännön harjoitusten integrointi SAMK:n logistiikan koulutusohjelmaan
Salmela, Konsta (2018)
Salmela, Konsta
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036344
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia minkälaisia käytännön harjoituksia ja projekteja Satakunnan ammattikorkeakoulun logistiikan insinöörikoulutukseen voitaisiin sisällyttää, jotta siitä saataisiin käytännönläheisempi ja työelämään paremmin valmistava. Tavoitteena oli laatia ehdotus koulutusohjelmaan lisättävistä harjoituksista ja projekteista, joiden pohjana toimii insinöörien ammattitaitovaatimukset ja työtehtävät, sekä opintojaksojen oppimistavoitteet. Huomioon otettiin myös työpaikkojen työntekijöille asettamat osaamisvaatimukset.
Opinnäytetyö tehtiin, koska logistiikkainsinöörien käytännön osaaminen on kasvavassa tarpeessa. Koska käytännön osaamista ja taitoja vaaditaan yhä enemmän, on myös Satakunnan ammattikorkeakoulun logistiikan koulutusohjelmaan ajateltu lisättävän enemmän käytännön harjoituksia ja projekteja.
Tutkielman teoreettisessa osiossa pääasiallisena tutkimuksena oli tehdä kirjallisuuskatsaus logistiikkainsinöörien koulutuksen rakenteeseen, sekä insinöörien ammattitaitovaatimuksia ja työtehtäviä koskevaan kirjallisuuteen. Tutkielman empiirisessä osiossa tutustuttiin pääasiassa kahdeksaan eri logistiikkaa ja toimitusketjun hallintaa tarjoavaan oppilaitokseen ja niissä suoritettuihin projekteihin. Empiirisessä osiossa perehdyttiin myös työelämän työntekijöiltä vaatimiin taitoihin ja ominaisuuksiin. Työn empiirisessä osiossa tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja, työpöytätukimusta ja kenttätutkimusta.
Tutkielman päätuloksena oli ehdotus opintojaksokohtaisista harjoituksista ja projekteista, joita Satakunnan ammattikorkeakoulu voisi sisällyttää logistiikan koulutusohjelmaan kuuluviin, vain logistiikan opiskelijoille tarkoitettuihin opintojaksoihin. Tuotos sisältää myös muita aiheeseen vahvasti liittyviä ehdotuksia, jotka parantavat harjoitusten ja projektien sisällyttämistä ja niiden toteuttamista. Tuotoksen tavoitteena on auttaa parantamaan logistiikan koulutusohjelmaa tekemällä siitä käytännönläheisemmän ja monipuolisemman.
Tutkimus suoritettiin vuoden 2018 tammikuun ja huhtikuun välisenä aikana.
Opinnäytetyö tehtiin, koska logistiikkainsinöörien käytännön osaaminen on kasvavassa tarpeessa. Koska käytännön osaamista ja taitoja vaaditaan yhä enemmän, on myös Satakunnan ammattikorkeakoulun logistiikan koulutusohjelmaan ajateltu lisättävän enemmän käytännön harjoituksia ja projekteja.
Tutkielman teoreettisessa osiossa pääasiallisena tutkimuksena oli tehdä kirjallisuuskatsaus logistiikkainsinöörien koulutuksen rakenteeseen, sekä insinöörien ammattitaitovaatimuksia ja työtehtäviä koskevaan kirjallisuuteen. Tutkielman empiirisessä osiossa tutustuttiin pääasiassa kahdeksaan eri logistiikkaa ja toimitusketjun hallintaa tarjoavaan oppilaitokseen ja niissä suoritettuihin projekteihin. Empiirisessä osiossa perehdyttiin myös työelämän työntekijöiltä vaatimiin taitoihin ja ominaisuuksiin. Työn empiirisessä osiossa tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja, työpöytätukimusta ja kenttätutkimusta.
Tutkielman päätuloksena oli ehdotus opintojaksokohtaisista harjoituksista ja projekteista, joita Satakunnan ammattikorkeakoulu voisi sisällyttää logistiikan koulutusohjelmaan kuuluviin, vain logistiikan opiskelijoille tarkoitettuihin opintojaksoihin. Tuotos sisältää myös muita aiheeseen vahvasti liittyviä ehdotuksia, jotka parantavat harjoitusten ja projektien sisällyttämistä ja niiden toteuttamista. Tuotoksen tavoitteena on auttaa parantamaan logistiikan koulutusohjelmaa tekemällä siitä käytännönläheisemmän ja monipuolisemman.
Tutkimus suoritettiin vuoden 2018 tammikuun ja huhtikuun välisenä aikana.