"Olenko leikin mahdollistaja vai estäjä" : Varhaiskasvattajan rooli päiväkodin leikkitoiminnassa
Ilkanheimo, Katja (2018)
Ilkanheimo, Katja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804295874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804295874
Tiivistelmä
Ilkanheimo, Katja. ”Olenko leikin mahdollistaja vai estäjä”. Varhaiskasvattajan rooli päiväkodin leikkitoiminnassa. Helsinki, 2018, 63 sivua, 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK), lasten-tarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö toteutettiin Helsingin kaupungin päiväkoti Kytöniityssä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia rooleja varhaiskasvattajilla on leikki-toiminnassa. Tutkimuskysymykset käsittelivät leikin merkitystä päiväkodin leikkitoiminnassa ja kasvattajan roolia leikissä. Tarkoituksena oli nostaa esiin päiväkodin työntekijöiden kokemuksia siitä, miten varhaiskasvattaja voi tukea ja edistää pitkäkestoista leikkiä, sekä avata leikin merkitystä lapsen hyvinvoinnissa, kehityksessä ja oppimisessa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin avoimista kysymyksistä rakennettua, paperista kyselylomaketta. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 0–6-vuotiaiden lasten kanssa työskentelevät varhaiskasvattajat. Kyselylomakkeet jaettiin päiväkoti Kytöniityn työntekijöille huhtikuussa 2017. Kyselyyn vastaaminen oli vapaaehtoista ja tapahtui nimettömästi. Kyselyn toteuttamishetkellä päiväkodissa oli 13 työntekijää, joista 6 vastasi kyselyyn. Tutkimusaineisto analysoitiin syksyllä 2017 aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla.
Leikin koettiin yksimielisesti tukevan lapsen oppimista ja hyvinvointia. Varhaiskasvattajat näkivät, että lapsi oppii leikissä monipuolisesti sosiaalisia ja vuorovaikutuksellisia taitoja. Varhaiskasvattajat tunnustivat leikin vahvan ja näkyvän roolin päiväkodin toiminnassa. Leikkiä käytettiin työvälineenä oppimisen vahvistamisessa. Varhaiskasvattajat nostivat esiin seuraavat kasvattajan roolit: ohjaaja, tukija, heittäytyjä, rikastuttaja, mukana leikkijä, mallin antaja, havainnoitsija ja rohkaisija. Varhaiskasvattajat painottivat erityisesti leikin mahdollistajan ja tukijan roolin tärkeyttä.
Varhaiskasvattajat kokivat, että leikkiin vaikuttaa ratkaisevasti leikkiympäristössä vallitseva asenne leikkiä kohtaan. Varhaiskasvattajat näkivät, että leikin tukeminen edellyttää kasvattajan arvostusta lasten leikkiä kohtaan, kasvattajan sensitiivisyyttä tunnistaa lasten tuen tarpeita ja kykyä heittäytyä leikkiin.
Asiasanat: varhaiskasvatus, leikki, kasvattajan rooli, laadullinen tutkimus, kyselylomake
Opinnäytetyö toteutettiin Helsingin kaupungin päiväkoti Kytöniityssä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia rooleja varhaiskasvattajilla on leikki-toiminnassa. Tutkimuskysymykset käsittelivät leikin merkitystä päiväkodin leikkitoiminnassa ja kasvattajan roolia leikissä. Tarkoituksena oli nostaa esiin päiväkodin työntekijöiden kokemuksia siitä, miten varhaiskasvattaja voi tukea ja edistää pitkäkestoista leikkiä, sekä avata leikin merkitystä lapsen hyvinvoinnissa, kehityksessä ja oppimisessa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin avoimista kysymyksistä rakennettua, paperista kyselylomaketta. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 0–6-vuotiaiden lasten kanssa työskentelevät varhaiskasvattajat. Kyselylomakkeet jaettiin päiväkoti Kytöniityn työntekijöille huhtikuussa 2017. Kyselyyn vastaaminen oli vapaaehtoista ja tapahtui nimettömästi. Kyselyn toteuttamishetkellä päiväkodissa oli 13 työntekijää, joista 6 vastasi kyselyyn. Tutkimusaineisto analysoitiin syksyllä 2017 aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla.
Leikin koettiin yksimielisesti tukevan lapsen oppimista ja hyvinvointia. Varhaiskasvattajat näkivät, että lapsi oppii leikissä monipuolisesti sosiaalisia ja vuorovaikutuksellisia taitoja. Varhaiskasvattajat tunnustivat leikin vahvan ja näkyvän roolin päiväkodin toiminnassa. Leikkiä käytettiin työvälineenä oppimisen vahvistamisessa. Varhaiskasvattajat nostivat esiin seuraavat kasvattajan roolit: ohjaaja, tukija, heittäytyjä, rikastuttaja, mukana leikkijä, mallin antaja, havainnoitsija ja rohkaisija. Varhaiskasvattajat painottivat erityisesti leikin mahdollistajan ja tukijan roolin tärkeyttä.
Varhaiskasvattajat kokivat, että leikkiin vaikuttaa ratkaisevasti leikkiympäristössä vallitseva asenne leikkiä kohtaan. Varhaiskasvattajat näkivät, että leikin tukeminen edellyttää kasvattajan arvostusta lasten leikkiä kohtaan, kasvattajan sensitiivisyyttä tunnistaa lasten tuen tarpeita ja kykyä heittäytyä leikkiin.
Asiasanat: varhaiskasvatus, leikki, kasvattajan rooli, laadullinen tutkimus, kyselylomake