LIIKUNTA 2–3- VUOTIAIDEN KIELEN KEHITYKSEN TUKENA VARHAISKASVATUKSESSA
Pohjola, Teija; Suvensalmi, Johanna (2018)
Pohjola, Teija
Suvensalmi, Johanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804305916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804305916
Tiivistelmä
Pohjola, Teija ja Suvensalmi, Johanna. Liikunta 2–3-vuotiaiden kielen kehityksen tukena varhaiskasvatuksessa. Helsinki, kevät 2018. 67 s, 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Toiminnallinen opinnäytetyömme syntyi yksityisen liikuntapäiväkoti Touhulan Lassilan yksikön tarpeesta. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tarjota henkilöstölle selkeä työväline, jolla he voivat lisätä lasten aktiivista liikkumista päiväkotipäivän aikana ja tukea lapsen kielellistä kehittymistä näiden fyysisesti aktiivisten harjoitteiden avulla. Päiväkodin kanssa sovimme, että tuotamme arjen työvälineiksi pieniä toimintoja, joissa kielen kehitystä tuetaan liikkuen ja motoristen harjoitteiden lomassa. Tavoitteena oli tuottaa erilaisia toimintoja sisältävä liikuntapankki. Liikuntapankki sisälsi erilaisia fyysisesti aktivoivia toimintoja ja ohjevihkoset päiväkodin henkilökunnalle.
Kokonaisvaltaisen kehityksen huomioiminen tekee lapsen kielenkehityksen tukemisesta tehokkaampaa. Kielen kehityksestä tärkeän osan muodostaa toiminta, sillä liikkuessaan lapsi laajentaa, monipuolistaa ja testaa käsitteitä sekä oppii uusia sanoja.
Liikuntapankki pohjautuu Touhulan omaan liikunnan vuosikelloon sekä kasvattajien kanssa käytyyn ryhmäkeskusteluun. Liikuntapankki muodostui viidestä eri värisestä kangaspussista, joiden sisällä on keskimäärin 10 laminoitua korttia. Korttien lisäksi kokosimme henkilökunnan toiveesta jokaiselle osa-alueelle oman vihkosen, jotka sisältävät kaikki kortit kuvattuna, ohjeen toiminnasta ja mahdollisista vaihtoehtoisista toimintatavoista. Liikuntapankin suunnittelussa hyödynnettiin omakohtaista kokemusta päiväkoti-ikäisistä lapsista sekä teoriatietoa lasten kasvusta, kehityksestä, oppimisesta ja leikistä. Liikuntapankkiin tutustumisen jälkeen henkilökunta antoi palautetta sen sisällöstä, selkeydestä ja käytettävyydestä.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet toteutuivat hyvin. Liikuntapankki sai kasvattajilta positiivista palautetta. Nyt ja tulevaisuudessa päiväkoti toimintaympäristönä on tärkeässä asemassa lapsen liikuttajana ja liikunnan mahdollistajana. Monipuolinen liikunta varhaisvuosina auttaa parantamaan edellytyksiä oppimiselle. Liikkuessaan lapsi monipuolistaa ja laajentaa käsitteitä. Keholliset kokemukset ja toiminta jättävät lapseen muistijälkiä, joiden avulla hänen on helpompi muistaa ja oppia sanojen merkityksiä. Ohjattujen liikuntatuokioiden lisäksi päiväkodeissa tarvitaan aktiivista, arkeen kuuluvaa liikkumista, mikä on irrallaan etukäteissuunnittelusta.
Asiasanat: varhaiskasvatus, 2–3-vuotiaan motorinen ja kielellinen kehitys, varhais-kasvatuksen liikunnan suositukset
Toiminnallinen opinnäytetyömme syntyi yksityisen liikuntapäiväkoti Touhulan Lassilan yksikön tarpeesta. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tarjota henkilöstölle selkeä työväline, jolla he voivat lisätä lasten aktiivista liikkumista päiväkotipäivän aikana ja tukea lapsen kielellistä kehittymistä näiden fyysisesti aktiivisten harjoitteiden avulla. Päiväkodin kanssa sovimme, että tuotamme arjen työvälineiksi pieniä toimintoja, joissa kielen kehitystä tuetaan liikkuen ja motoristen harjoitteiden lomassa. Tavoitteena oli tuottaa erilaisia toimintoja sisältävä liikuntapankki. Liikuntapankki sisälsi erilaisia fyysisesti aktivoivia toimintoja ja ohjevihkoset päiväkodin henkilökunnalle.
Kokonaisvaltaisen kehityksen huomioiminen tekee lapsen kielenkehityksen tukemisesta tehokkaampaa. Kielen kehityksestä tärkeän osan muodostaa toiminta, sillä liikkuessaan lapsi laajentaa, monipuolistaa ja testaa käsitteitä sekä oppii uusia sanoja.
Liikuntapankki pohjautuu Touhulan omaan liikunnan vuosikelloon sekä kasvattajien kanssa käytyyn ryhmäkeskusteluun. Liikuntapankki muodostui viidestä eri värisestä kangaspussista, joiden sisällä on keskimäärin 10 laminoitua korttia. Korttien lisäksi kokosimme henkilökunnan toiveesta jokaiselle osa-alueelle oman vihkosen, jotka sisältävät kaikki kortit kuvattuna, ohjeen toiminnasta ja mahdollisista vaihtoehtoisista toimintatavoista. Liikuntapankin suunnittelussa hyödynnettiin omakohtaista kokemusta päiväkoti-ikäisistä lapsista sekä teoriatietoa lasten kasvusta, kehityksestä, oppimisesta ja leikistä. Liikuntapankkiin tutustumisen jälkeen henkilökunta antoi palautetta sen sisällöstä, selkeydestä ja käytettävyydestä.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet toteutuivat hyvin. Liikuntapankki sai kasvattajilta positiivista palautetta. Nyt ja tulevaisuudessa päiväkoti toimintaympäristönä on tärkeässä asemassa lapsen liikuttajana ja liikunnan mahdollistajana. Monipuolinen liikunta varhaisvuosina auttaa parantamaan edellytyksiä oppimiselle. Liikkuessaan lapsi monipuolistaa ja laajentaa käsitteitä. Keholliset kokemukset ja toiminta jättävät lapseen muistijälkiä, joiden avulla hänen on helpompi muistaa ja oppia sanojen merkityksiä. Ohjattujen liikuntatuokioiden lisäksi päiväkodeissa tarvitaan aktiivista, arkeen kuuluvaa liikkumista, mikä on irrallaan etukäteissuunnittelusta.
Asiasanat: varhaiskasvatus, 2–3-vuotiaan motorinen ja kielellinen kehitys, varhais-kasvatuksen liikunnan suositukset