Jääräpää-näytelmän pääroolihenkilön pukusuunnittelun kuvaus ja analysointi
Valta, Anna-Maija (2018)
Valta, Anna-Maija
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087165
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Suomessa ensimmäisen kerran teatteriesitykseksi tehdyn Jääräpää-näytelmän puvustusprosessi J.M Gilletten suunnittelu- ja ongelmaratkaisun perusteella. Tavoitteena oli selvittää Gilletten 7 vaiheen hyöty roolipukusuunnittelussa. Opinnäytetyössä kuvataan ja analysoidaan näytelmän pääroolihenkilön pukusuunnittelun toteutuminen Gilletten 7 vaiheen perusteella. Gilletten malli sisältää seitsemän eri vaihetta: sitoutuminen, analyysi, tutkimus, haudonta, valinta, toteutus ja arviointi.
Pukusuunnittelu toteutettiin vuosina 2015-2016 Oulun kaupunginteatterin suurelle näyttämölle. Pukusuunnittelusta tehtiin muistiinpanot, joiden perusteella opinnäytetyössä käytiin Gilletten 7 vaihetta läpi. Opinnäytetyössä selvitettiin, miten pukusuunnittelu eteni sitoutumisvaiheesta aina arviointiin.
Opinnäytetyön perusteella Gilletten mallista kehittyi uusi kaaviomalli; numerointi poistettiin ja vaiheet tasavertaistuivat. Numerointi jätettiin pois, koska kaikki vaiheet vaikuttivat toisiinsa koko pukusuunnittelun ajan, eikä silloin ole numerojärjestyksellä merkitystä. Työvaiheiden edetessä palattiin edellisiin vaiheisiin, saadakseen tukea sekä vahvistusta pukusuunnitteluun ja esille tulleisiin ongelmiin. Näiden vaiheiden tasa-arvoisiuus pukusuunnittelussa korostui, koska pukusuunnitteluun ei ollut vertailupohjaa.
Pukusuunnittelun ydinasiaksi nousi sitoutuminen. Analysointi ja tutkimusvaihe liitettiin yhteen, samoin tehtiin haudonta ja valintavaiheelle. Kaavion vaiheiden yhdistämiseen vaikutti se, että niitä ei voinut erottaa toisistaan pukusuunnittelussa. Kuitenkin kaikki vaiheet olivat tärkeitä ja vaikuttivat toisiinsa koko suunnittelun ajan.
Opinnäytetyöstä on apua ammatti- ja harrastajateattereiden pukusuunnitteluun ja sen opetukseen. Kehitetty kaavio auttaa pukusuunnittelua. Se toimii myös opasteena teattereiden henkilökunnalle. Kaaviossa on mainittu pukusuunnittelun pääkohdat, joiden avulla pystytään helpottamaan teatteriesityksen puvustuksen suunnittelua.
Pukusuunnittelu toteutettiin vuosina 2015-2016 Oulun kaupunginteatterin suurelle näyttämölle. Pukusuunnittelusta tehtiin muistiinpanot, joiden perusteella opinnäytetyössä käytiin Gilletten 7 vaihetta läpi. Opinnäytetyössä selvitettiin, miten pukusuunnittelu eteni sitoutumisvaiheesta aina arviointiin.
Opinnäytetyön perusteella Gilletten mallista kehittyi uusi kaaviomalli; numerointi poistettiin ja vaiheet tasavertaistuivat. Numerointi jätettiin pois, koska kaikki vaiheet vaikuttivat toisiinsa koko pukusuunnittelun ajan, eikä silloin ole numerojärjestyksellä merkitystä. Työvaiheiden edetessä palattiin edellisiin vaiheisiin, saadakseen tukea sekä vahvistusta pukusuunnitteluun ja esille tulleisiin ongelmiin. Näiden vaiheiden tasa-arvoisiuus pukusuunnittelussa korostui, koska pukusuunnitteluun ei ollut vertailupohjaa.
Pukusuunnittelun ydinasiaksi nousi sitoutuminen. Analysointi ja tutkimusvaihe liitettiin yhteen, samoin tehtiin haudonta ja valintavaiheelle. Kaavion vaiheiden yhdistämiseen vaikutti se, että niitä ei voinut erottaa toisistaan pukusuunnittelussa. Kuitenkin kaikki vaiheet olivat tärkeitä ja vaikuttivat toisiinsa koko suunnittelun ajan.
Opinnäytetyöstä on apua ammatti- ja harrastajateattereiden pukusuunnitteluun ja sen opetukseen. Kehitetty kaavio auttaa pukusuunnittelua. Se toimii myös opasteena teattereiden henkilökunnalle. Kaaviossa on mainittu pukusuunnittelun pääkohdat, joiden avulla pystytään helpottamaan teatteriesityksen puvustuksen suunnittelua.