Monikulttuurinen osaaminen sairaanhoitajan työssä
Tuononen, Meri; Vallius, Teemu; Vauhkonen, Emmi (2018)
Tuononen, Meri
Vallius, Teemu
Vauhkonen, Emmi
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097287
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on käsitellä sairaanhoitajien monikulttuurista osaamista. Tavoitteena on tuottaa tietoa sairaanhoitajan monikulttuurisesta osaamisesta, jota voidaan hyödyntää sairaanhoitajan koulutuksessa ja työssä.
Sairaanhoitajan työssä monikulttuurisen osaamisen merkitys on kasvanut viime aikoina maahanmuuton, yhteiskunnan sallivuuden sekä kulttuurillisen moninaisuuden lisääntymisen myötä. Sairaanhoitajalta vaaditaan motivaatiota, kielitaitoa ja kulttuurien tuntemusta pystyäkseen vaikuttamaan monikulttuurisuuden luomiin haasteisiin. Monikulttuurinen osaaminen on puolestaan laaja kokonaisuus, johon liittyy useita eri käsitteitä ja josta on tehty monia teoria- ja oppimismalleja. Opinnäytetyön lähteissä käytettyjä käsitteitä ovat esimerkiksi kulttuurinen kompetenssi, kulttuurinen pätevyys ja kulttuurinen osaaminen.
Työ on tehty sovellettuna systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksella tarkastellaan, miten valittua aihetta on tutkittu ja etsitään vastauksia tutkimuskysymyksiin. Opinnäytetyön aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla, jolla etsittiin vastauksia tutkimuskysymyksiin ja koottiin avainsanoja, teemoja sekä pääteemoja.
Opinnäytetyön muodostamaa aineistoa voi kuvata kolmella eri pääteemalla: vuorovaikutus, muutosherkkyys ja koulutus. Vuorovaikutuksen alta löytyviä aiheita olivat yksilöllisyys kohdatessa, kommunikaation merkitys, potilaan merkitys ja rooli sekä kohtaamisesta saatavat kokemukset. Muutosherkkyys tuli esiin uusien potilaskohtaamisten aiheuttamana muutoksena hoitajan toimintatapoihin ja monikulttuuriseen osaamiseen. Muutosherkkyyteen sisältyi myös itsearviointia, omien käytännön toimintatapojen ja oman kulttuuritietoisuuden käsittelyä sekä oman osaamisen määrittelyä. Koulutukseen liittyi erilaiset opetusmenetelmät, osaamisen kehittäminen, koulutuksen merkitsevä rooli sekä omien asenteiden merkitys kouluttautumisessa.
Sairaanhoitajan työssä monikulttuurisen osaamisen merkitys on kasvanut viime aikoina maahanmuuton, yhteiskunnan sallivuuden sekä kulttuurillisen moninaisuuden lisääntymisen myötä. Sairaanhoitajalta vaaditaan motivaatiota, kielitaitoa ja kulttuurien tuntemusta pystyäkseen vaikuttamaan monikulttuurisuuden luomiin haasteisiin. Monikulttuurinen osaaminen on puolestaan laaja kokonaisuus, johon liittyy useita eri käsitteitä ja josta on tehty monia teoria- ja oppimismalleja. Opinnäytetyön lähteissä käytettyjä käsitteitä ovat esimerkiksi kulttuurinen kompetenssi, kulttuurinen pätevyys ja kulttuurinen osaaminen.
Työ on tehty sovellettuna systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksella tarkastellaan, miten valittua aihetta on tutkittu ja etsitään vastauksia tutkimuskysymyksiin. Opinnäytetyön aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla, jolla etsittiin vastauksia tutkimuskysymyksiin ja koottiin avainsanoja, teemoja sekä pääteemoja.
Opinnäytetyön muodostamaa aineistoa voi kuvata kolmella eri pääteemalla: vuorovaikutus, muutosherkkyys ja koulutus. Vuorovaikutuksen alta löytyviä aiheita olivat yksilöllisyys kohdatessa, kommunikaation merkitys, potilaan merkitys ja rooli sekä kohtaamisesta saatavat kokemukset. Muutosherkkyys tuli esiin uusien potilaskohtaamisten aiheuttamana muutoksena hoitajan toimintatapoihin ja monikulttuuriseen osaamiseen. Muutosherkkyyteen sisältyi myös itsearviointia, omien käytännön toimintatapojen ja oman kulttuuritietoisuuden käsittelyä sekä oman osaamisen määrittelyä. Koulutukseen liittyi erilaiset opetusmenetelmät, osaamisen kehittäminen, koulutuksen merkitsevä rooli sekä omien asenteiden merkitys kouluttautumisessa.