Sosiaalisen median strategian luominen Saaga Nordicille
Hohenthal, Mirella (2018)
Hohenthal, Mirella
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097347
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella sisustusliike Saaga Nordicin tarpeisiin sopiva sosiaalisen median strategia. Strategia luotiin yrityksen tärkeimpiin sosiaalisen median kanaviin, Facebookiin ja Instagramiin. Suunnitelman tavoitteena on saada lisää näkyvyyttä ja seuraajia sosiaalisen median kanaviin. Strategia auttaa kehittämään yrityksen markkinointikanavia toimivampaan ja yhtenäisempään suuntaan. Tämän lisäksi suunniteltiin kuukauden mittainen julkaisukalenteripohja. Julkaisukalenteripohja auttaa suunnittelemaan ja tuottamaan kanaviin laadukasta ja säännöllistä sisältöä.
Strategian suunnitteluun käytettiin benchmarking-menetelmää, jossa vertailtiin saman alan yrityksiä ja heidän sosiaalisen median käyttöä. Menetelmästä saatuja tuloksia ja hyväksi havaittuja keinoja hyödynnettiin strategian suunnittelussa. Lisäksi haastateltiin yrittäjää, jotta osattiin kohdentaa strategiaa yrityksen tarpeisiin. Opinnäytetyöhön valittiin teoriapohja siten, että se hyödyttää tekijää strategian luomisessa.
Työn tuloksina valmistuivat yrityksen tavoitteisiin ja tarpeisiin suunniteltu sosiaalisen median strategia ja kuukauden mittainen julkaisukalenteripohja. Tarkoituksena on, että yritys pystyy hyödyntämään tuotoksia käytännössä. Kumpikin osaltaan auttavat saa-maan sosiaalisen median kanavista tavoitteellisemmat ja toimivat markkinointikanavat.
Strategian suunnitteluun käytettiin benchmarking-menetelmää, jossa vertailtiin saman alan yrityksiä ja heidän sosiaalisen median käyttöä. Menetelmästä saatuja tuloksia ja hyväksi havaittuja keinoja hyödynnettiin strategian suunnittelussa. Lisäksi haastateltiin yrittäjää, jotta osattiin kohdentaa strategiaa yrityksen tarpeisiin. Opinnäytetyöhön valittiin teoriapohja siten, että se hyödyttää tekijää strategian luomisessa.
Työn tuloksina valmistuivat yrityksen tavoitteisiin ja tarpeisiin suunniteltu sosiaalisen median strategia ja kuukauden mittainen julkaisukalenteripohja. Tarkoituksena on, että yritys pystyy hyödyntämään tuotoksia käytännössä. Kumpikin osaltaan auttavat saa-maan sosiaalisen median kanavista tavoitteellisemmat ja toimivat markkinointikanavat.