Ryhmänä ollaan enemmän : Ryhmäytymispäivä Ammattiopisto Luovi Liperi yksikön aloittaville opiskelijoille
Tahvanainen, Tuomas (2018)
Tahvanainen, Tuomas
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097276
Tiivistelmä
Tämän työn tilaaja on Ammattiopisto Luovin Liperin yksikkö. Ammattiopisto Luovi Liperin yksikössä järjestetään ammatillista erityisopetusta jossa, voi opiskella työhön ja itsenäiseen elämään valmentavassa, ammatilliseen koulutukseen valmentavassa koulutuksessa sekä ammattiin valmistavassa koulutuksessa. Kaikilla Luovin opiskelijoilla on erityisopetuksen peruste. Joka syksy Liperin yksikössä aloittaa noin 80 uutta opiskelijaa. Tilanne uusille opiskelijoille on jännittävä ja moni on ensimmäistä kertaa poissa kotoa. Turvallisuuden tunteen ja hyväksytyksi tulemisen tunteen aikaansaamiseksi oppilaitoksessa järjestetään ryhmäytymistä tukevaa toimintaa.
Toiminta on vuosien varrella jäänyt polkemaan paikoilleen. Tilaajan toive oli, että ryhmäytymispäivän sisältö kehitetään nykyaikaiseksi ja ryhmäytymisen merkitystä kirkastetaan. Tavoitteena oli saada eri ammattiryhmien edustajat mukaan toimintaan ja sitä kautta lisätä yhteisöllisyyttä.
Opinnäytetyö käsittelee ryhmäytymispäivän suunnittelua, prosessin kuvausta, käytännön toteutusta, raportointia, tuloksia ja suosituksia. Työn tietoperustana ovat ryhmä ja ryhmäytymisen vaiheet. Tutkimusmuotona on laadullinen tutkimus, joka pyrkii kertomaan lukijalle ryhmäytymispäivän järjestämiseen liittyvän prosessin ja pohdinnan.
Ammatillisen koulutuksen reformi muuttaa koulutusta hajautetumpaan suuntaan. Oppiminen tapahtuu enemmän työpaikoilla. Tämä kehitys luo haasteita ryhmässä toimimiselle. Ryhmässä toimiminen auttaa yksilöitä kehittymään opiskelijoina ja kannattelee läpi opintojen. Ryhmäytymisen merkitys opiskelun aloituksen nivelvaiheessa kasvaa ja on merkittävä tekijä. Kehittämistyönä ryhmäytymisen tukeminen on ajankohtainen aihe, ryhmämuotoisen opiskelun vähentyessä.
Tämän työn tarkoituksena on luoda pohja ryhmäytymispäivän toteutukselle Ammattiopisto Luovin Liperin yksikköön. Tarkoituksena ei ole keksiä pyörää uudelleen, vaan kirkastaa ajatusta ryhmäytymisen tärkeydestä ja luoda esimerkki, kuinka sitä voi edistää. Arkirutiinien rikkominen ja yhdessä tekeminen lisää yhteisöllisyyttä myös oppilaitoksen henkilökunnan keskuudessa.
Toiminta on vuosien varrella jäänyt polkemaan paikoilleen. Tilaajan toive oli, että ryhmäytymispäivän sisältö kehitetään nykyaikaiseksi ja ryhmäytymisen merkitystä kirkastetaan. Tavoitteena oli saada eri ammattiryhmien edustajat mukaan toimintaan ja sitä kautta lisätä yhteisöllisyyttä.
Opinnäytetyö käsittelee ryhmäytymispäivän suunnittelua, prosessin kuvausta, käytännön toteutusta, raportointia, tuloksia ja suosituksia. Työn tietoperustana ovat ryhmä ja ryhmäytymisen vaiheet. Tutkimusmuotona on laadullinen tutkimus, joka pyrkii kertomaan lukijalle ryhmäytymispäivän järjestämiseen liittyvän prosessin ja pohdinnan.
Ammatillisen koulutuksen reformi muuttaa koulutusta hajautetumpaan suuntaan. Oppiminen tapahtuu enemmän työpaikoilla. Tämä kehitys luo haasteita ryhmässä toimimiselle. Ryhmässä toimiminen auttaa yksilöitä kehittymään opiskelijoina ja kannattelee läpi opintojen. Ryhmäytymisen merkitys opiskelun aloituksen nivelvaiheessa kasvaa ja on merkittävä tekijä. Kehittämistyönä ryhmäytymisen tukeminen on ajankohtainen aihe, ryhmämuotoisen opiskelun vähentyessä.
Tämän työn tarkoituksena on luoda pohja ryhmäytymispäivän toteutukselle Ammattiopisto Luovin Liperin yksikköön. Tarkoituksena ei ole keksiä pyörää uudelleen, vaan kirkastaa ajatusta ryhmäytymisen tärkeydestä ja luoda esimerkki, kuinka sitä voi edistää. Arkirutiinien rikkominen ja yhdessä tekeminen lisää yhteisöllisyyttä myös oppilaitoksen henkilökunnan keskuudessa.