Lapsen osallisuuden toteutuminen sadutuksen keinoin
Kiiveri, Sonja; Ketonen, Sarita (2018)
Kiiveri, Sonja
Ketonen, Sarita
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087169
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee lapsen osallisuutta varhaiskasvatuksessa. Teoriaosuudessa tarkastellaan varhaiskasvatusta ohjaavaa Varhaiskasva-tussuunnitelman perusteita, lasten osallisuutta, sadutusta sekä toimintatutkimuksen kulkua.
Opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella teoriaosuuden pohjalta varhaiskasvatuksen käyttöön toiminnallinen materiaali, joka tukee uuden vahaiskasvatuslain velvoittavaa lapsilähtöisyyttä ja lasten osallisuutta. Toiminnallisen materiaalin suunnittelussa on huomioitu myös laaja-alaisen oppimisen mahdollisuus, vaikka materiaali pohjautuukin pääasiassa osallisuuden toteutumiseen sadutuksen keinoin.Toinen tavoite on testauttaa materiaali yhdessä varhaiskasvatuksen henkilökunnan kanssa. Materiaalin soveltumista lapsen osallisuuden lisäämiseksi arvioidaan tekemällä omia havaintoja sekä haastattelemalla yhteistyöpäiväkodin henkilökuntaa ja lapsia.
Suunnitteltu materiaalipaketti toimi hyvin käytännössä ja tuki hyvin lapsen osallisuutta varhaiskasvatuksessa. Sadutus menetelmänä toteutti myös Varhaiskasva-tussuunnitelman perusteiden velvoittamaa lapsen osallisuutta. Keskeisiksi tekijöiksi lasten osallisuuden toteutumiseksi nousivat lastentarhanopettaja kokonais-valtainen pedagoginen osaaminen sekä vuorovaikutustaidot.
Materiaalipaketti sai positiivista palautetta yhteistyö päiväkodilta. Se koettiin tarpeelliseksi ja sen koettiin tukevan lapsen osallisuutta hyvin. Materiaalipaketti jäi myös päiväkodin aktiiviseen käyttöön ja sen jatkokäyttöä oli jo suunnitteilla esi-merkiksi musiikin keinoin.
Opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella teoriaosuuden pohjalta varhaiskasvatuksen käyttöön toiminnallinen materiaali, joka tukee uuden vahaiskasvatuslain velvoittavaa lapsilähtöisyyttä ja lasten osallisuutta. Toiminnallisen materiaalin suunnittelussa on huomioitu myös laaja-alaisen oppimisen mahdollisuus, vaikka materiaali pohjautuukin pääasiassa osallisuuden toteutumiseen sadutuksen keinoin.Toinen tavoite on testauttaa materiaali yhdessä varhaiskasvatuksen henkilökunnan kanssa. Materiaalin soveltumista lapsen osallisuuden lisäämiseksi arvioidaan tekemällä omia havaintoja sekä haastattelemalla yhteistyöpäiväkodin henkilökuntaa ja lapsia.
Suunnitteltu materiaalipaketti toimi hyvin käytännössä ja tuki hyvin lapsen osallisuutta varhaiskasvatuksessa. Sadutus menetelmänä toteutti myös Varhaiskasva-tussuunnitelman perusteiden velvoittamaa lapsen osallisuutta. Keskeisiksi tekijöiksi lasten osallisuuden toteutumiseksi nousivat lastentarhanopettaja kokonais-valtainen pedagoginen osaaminen sekä vuorovaikutustaidot.
Materiaalipaketti sai positiivista palautetta yhteistyö päiväkodilta. Se koettiin tarpeelliseksi ja sen koettiin tukevan lapsen osallisuutta hyvin. Materiaalipaketti jäi myös päiväkodin aktiiviseen käyttöön ja sen jatkokäyttöä oli jo suunnitteilla esi-merkiksi musiikin keinoin.