Rekrytointiprosessin ja työnantajamielikuvan yhteys : case: Turun Osuuskauppa
Aaltonen, Jasmin (2018)
Aaltonen, Jasmin
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107575
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mikä yhteys rekrytointiprosessilla ja työnantajamielikuvan muodostumisella on sekä millaisena työnhakijat tällä hetkellä kokevat toimeksiantajayrityksen kesätyöntekijöiden rekrytointiprosessin alkuvaiheen.
Työn teoreettinen osuus muodostuu työnantajamielikuvan määritelmästä ja sen yhteydestä rekrytointiprosessiin sekä rekrytointiprosessin vaiheista yleisesti ja toimeksiantajayrityksessä. Tutkimuksessa tarkastellaan, millaisena työnhakijat kokevat toimeksiantajayrityksen kesärekrytointiprosessin tällä hetkellä, miten sitä voidaan kehittää ja miten se on yhteydessä työnantajamielikuvaan.
Tutkimusmenetelmä sisältää osia sekä kvalitatiivisesta että kvantitatiivisesta tutkimuksesta ja tutkimuksen aineiston kerääminen toteutetaan toimeksiantajayrityksen kesätyönhakijoille osoitetulla kyselyllä. Tutkimuksen tulosten on tarkoitus hyödyttää toimeksiantajayritystä sekä auttaa kehittämään yrityksen kesärekrytointiprosessia hakijaystävällisempään suuntaan ja nostattamaan sen avulla työnantajamielikuvaa positiivisemmaksi.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että työnhakijat pitävät toimeksiantajayrityksen kesärekrytointiprosessia toimivana ja työnantajamielikuvaa positiiviseen suuntaan nostattavana, mutta pienillä parannuksilla mielikuvaa työnantajasta pystytään parantamaan entisestään. Tutkimuksen tulosten myötä esitetään jatkotutkimusehdotuksia, joita hyödyntämällä yritys voi parantaa rekrytointiprosessiaan.
Työn teoreettinen osuus muodostuu työnantajamielikuvan määritelmästä ja sen yhteydestä rekrytointiprosessiin sekä rekrytointiprosessin vaiheista yleisesti ja toimeksiantajayrityksessä. Tutkimuksessa tarkastellaan, millaisena työnhakijat kokevat toimeksiantajayrityksen kesärekrytointiprosessin tällä hetkellä, miten sitä voidaan kehittää ja miten se on yhteydessä työnantajamielikuvaan.
Tutkimusmenetelmä sisältää osia sekä kvalitatiivisesta että kvantitatiivisesta tutkimuksesta ja tutkimuksen aineiston kerääminen toteutetaan toimeksiantajayrityksen kesätyönhakijoille osoitetulla kyselyllä. Tutkimuksen tulosten on tarkoitus hyödyttää toimeksiantajayritystä sekä auttaa kehittämään yrityksen kesärekrytointiprosessia hakijaystävällisempään suuntaan ja nostattamaan sen avulla työnantajamielikuvaa positiivisemmaksi.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että työnhakijat pitävät toimeksiantajayrityksen kesärekrytointiprosessia toimivana ja työnantajamielikuvaa positiiviseen suuntaan nostattavana, mutta pienillä parannuksilla mielikuvaa työnantajasta pystytään parantamaan entisestään. Tutkimuksen tulosten myötä esitetään jatkotutkimusehdotuksia, joita hyödyntämällä yritys voi parantaa rekrytointiprosessiaan.