Markkinointisuunnitelma Kellokosken Alku ry:lle
Rissanen, Juuso (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117633
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli markkinointisuunnitelman rakentaminen urheiluseura Kellokosken Alku ry:lle. Kellokosken Alku (KelA) on urheilun yleisseura Tuusulan Kellokoskelta. Seura on aloittanut toimintansa jo vuonna 1926 ja urheilulajivalikoima on ollut laaja. Mukana on myös ollut harrastajia kaikista ikäryhmistä. Nykyisin seurassa harrastetaan jääkiekkoa, jalkapalloa ja salibandya.
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa toteutuskelpoisia, edullisia kehitysideoita seuran markkinointiin. Seuran tämänhetkinen markkinointi on ollut järkevää keskittää sosiaaliseen mediaan. Koska perusta on jo olemassa, opinnäytetyössä tutkittiin erityisesti, miten digitaalista markkinointia voi edelleen kehittää. Työssä selvitettiin, miten sosiaalisen median avulla voisi saada lisää jäseniä ja sponsoreita seuran toiminnan tueksi. Opinnäytetyössä selvitettiin lyhyesti myös muita toteuttamiskelpoisia ja seuran resursseihin soveltuvia markkinointikeinoja.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä oli Case eli tapaustutkimus. Työssä analysoitiin seuran nykyistä markkinointia ja sen kehittämisen keinoja tutkimuskirjallisuuden pohjalta. Lisäksi työssä esitettiin kymmenkohtainen vinkkilista, jota seura voi halutessaan käyttää pitkän tähtäimen suunnitelmien ideoinnissa.
Markkinointisuunnitelma lähti liikkeelle seuran omista, kotisivuilla ilmoitetuista tavoitteista toiminnalle. Tavoitteeksi oli ilmoitettu harrastuskustannusten kurissapitäminen sekä se, että seuran omat kasvatit etenevät edustusjoukkueeseen. Opinnäytetyössä tutkittiin, miten näitä hyviä tavoitteita voisi paremmin viestiä suurelle yleisölle (myyntiargumentit) ja lisätä näin jäsen- ja yleisömäärää. Samaan viestintästrategiaan kuuluu pitkäjänteisen sponsoriyhteistyön kehittäminen seuran omien tavoitteiden pohjalta.
Työssä analysoitiin Kellokosken Alun nykyistä markkinointimateriaalia ja sen pohjalta esitettiin toimintamalli, jonka tutkimuskirjallisuuden mukaan pitäisi lisätä käyttäjien aktiivisuutta sisällön jakamisessa, kommentoinnissa ja seuraamisessa. Opinnäytetyössä pohdittiin tutkimuskirjallisuuden pohjalta myös seuran tarinallistamista, joka liittyy brändin rakentamiseen. Tarina sitoo yhteen eri markkinointimediat ja houkuttelee sekä faneja että sponsoreita. Seuran tarina voisi syntyä seuran historian ja helposti lähestyttävän paikallisuuden sekä liikuntaharrastuksen kansanterveydellisten, myönteisten mielikuvien pohjalta. Työssä pohdittiin myös muun muassa mahdollisuuksia seuran historiikin kirjoittamiseen. Työssä ehdotettiin, että seuran markkinointisuunnitelmaan liittyviä tavoitteita voi kehittää nykyistä konkreettisemmalle tasolle.
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa toteutuskelpoisia, edullisia kehitysideoita seuran markkinointiin. Seuran tämänhetkinen markkinointi on ollut järkevää keskittää sosiaaliseen mediaan. Koska perusta on jo olemassa, opinnäytetyössä tutkittiin erityisesti, miten digitaalista markkinointia voi edelleen kehittää. Työssä selvitettiin, miten sosiaalisen median avulla voisi saada lisää jäseniä ja sponsoreita seuran toiminnan tueksi. Opinnäytetyössä selvitettiin lyhyesti myös muita toteuttamiskelpoisia ja seuran resursseihin soveltuvia markkinointikeinoja.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä oli Case eli tapaustutkimus. Työssä analysoitiin seuran nykyistä markkinointia ja sen kehittämisen keinoja tutkimuskirjallisuuden pohjalta. Lisäksi työssä esitettiin kymmenkohtainen vinkkilista, jota seura voi halutessaan käyttää pitkän tähtäimen suunnitelmien ideoinnissa.
Markkinointisuunnitelma lähti liikkeelle seuran omista, kotisivuilla ilmoitetuista tavoitteista toiminnalle. Tavoitteeksi oli ilmoitettu harrastuskustannusten kurissapitäminen sekä se, että seuran omat kasvatit etenevät edustusjoukkueeseen. Opinnäytetyössä tutkittiin, miten näitä hyviä tavoitteita voisi paremmin viestiä suurelle yleisölle (myyntiargumentit) ja lisätä näin jäsen- ja yleisömäärää. Samaan viestintästrategiaan kuuluu pitkäjänteisen sponsoriyhteistyön kehittäminen seuran omien tavoitteiden pohjalta.
Työssä analysoitiin Kellokosken Alun nykyistä markkinointimateriaalia ja sen pohjalta esitettiin toimintamalli, jonka tutkimuskirjallisuuden mukaan pitäisi lisätä käyttäjien aktiivisuutta sisällön jakamisessa, kommentoinnissa ja seuraamisessa. Opinnäytetyössä pohdittiin tutkimuskirjallisuuden pohjalta myös seuran tarinallistamista, joka liittyy brändin rakentamiseen. Tarina sitoo yhteen eri markkinointimediat ja houkuttelee sekä faneja että sponsoreita. Seuran tarina voisi syntyä seuran historian ja helposti lähestyttävän paikallisuuden sekä liikuntaharrastuksen kansanterveydellisten, myönteisten mielikuvien pohjalta. Työssä pohdittiin myös muun muassa mahdollisuuksia seuran historiikin kirjoittamiseen. Työssä ehdotettiin, että seuran markkinointisuunnitelmaan liittyviä tavoitteita voi kehittää nykyistä konkreettisemmalle tasolle.