"VAPAUTTAVA KOKEMUS" : EPP-ohjelmaan osallistuneiden vankien kokemuksia kurssista, itsetuntemusmatkastaan ja tuen tarpeesta kurssin jälkeen
Himanka, Pauliina (2018)
Himanka, Pauliina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805016011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805016011
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia EPP-ohjelmaan osallistuneiden vankien kokemuksia itsetuntemuskurssista, itsetuntemusmatkastaan ja tuen tarpeesta kurssin jälkeen. EPP-ohjelma on HelsinkiMission toteuttama amerikkalaiseen Enneagram Prison Project -toimintaan perustuva työmuoto, jossa vangeille opetetaan itsetuntemusta enneagrammi-menetelmän avulla.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä ovat käsitteet sosiaalinen kuntoutus, elämänhallinta ja diakonia. EPP-ohjelma nähdään opinnäytetyössä sosiaalisena kuntoutuksena, jolla pyritään vankien elämänhallinnan lisääntymiseen. Vankien parissa tehtävällä diakoniatyöllä tuetaan myös sekä sosiaalista kuntoutusta että elämänhallintaa.
Tutkimus on laadullinen, ja se toteutettiin teemahaastatteluina Hämeenlinnan vankilassa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Haastatteluissa esiin nousseista kokemuksista tulkittiin elämänhallinnallisia merkityksiä.
Tutkimus osoitti, että EPP-ohjelmalla oli vaikutusta vankien koettuun itsetuntemukseen. Haastateltavat kuvasivat kokeneensa EPP-ohjelman vapauttavaksi ja he kertoivat muutoksista käyttäytymisessään sekä oivalluksista omaan käyttäytymiseensä liittyen. Johtopäätöksenä todetaan, että itsetuntemuksen vahvistaminen lisää elämänhallinnallisia valmiuksia ja ehdotetaan, että diakoniatyössä voitaisiin nykyistä enemmän tukea asiakkaiden itsetuntemuksen kasvua.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä ovat käsitteet sosiaalinen kuntoutus, elämänhallinta ja diakonia. EPP-ohjelma nähdään opinnäytetyössä sosiaalisena kuntoutuksena, jolla pyritään vankien elämänhallinnan lisääntymiseen. Vankien parissa tehtävällä diakoniatyöllä tuetaan myös sekä sosiaalista kuntoutusta että elämänhallintaa.
Tutkimus on laadullinen, ja se toteutettiin teemahaastatteluina Hämeenlinnan vankilassa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Haastatteluissa esiin nousseista kokemuksista tulkittiin elämänhallinnallisia merkityksiä.
Tutkimus osoitti, että EPP-ohjelmalla oli vaikutusta vankien koettuun itsetuntemukseen. Haastateltavat kuvasivat kokeneensa EPP-ohjelman vapauttavaksi ja he kertoivat muutoksista käyttäytymisessään sekä oivalluksista omaan käyttäytymiseensä liittyen. Johtopäätöksenä todetaan, että itsetuntemuksen vahvistaminen lisää elämänhallinnallisia valmiuksia ja ehdotetaan, että diakoniatyössä voitaisiin nykyistä enemmän tukea asiakkaiden itsetuntemuksen kasvua.