Näissä merkeissä : Yhteisöllisyyden ilmeneminen seurakuntien logoissa
Heinonen, Virpi (2018)
Heinonen, Virpi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026031
Tiivistelmä
Heinonen, Virpi. Näissä merkeissä. Yhteisöllisyyden ilmeneminen seurakuntien logoissa. Kevät 2018. 33 s., 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, Sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoite oli selvittää, miten yhteisöllisyys ja sosiaalinen pääoma voivat näkyä seurakuntien logoissa. Työ on jatkoa aiemmalle kulttuurialan AMK-työlle, joka oli tuotesuunnitteluprojekti. Molemmissa töissä semiotiikka kuului teoreettisiin lähtökohtiin, mutta tässä työssä yhteisöllisyys oli keskiössä.
Tutkimuksessa paneuduttiin logoihin, kirjasintyyppeihin, väreihin ja niiden merkityksiin. Tutkimuskohteina olivat kolmen eri luterilaisen seurakunnan käyttämät logot. Kaarinan, Kirkkonummen ja Kuusamon seurakuntien logoja analysoitiin teorian kautta yhteistyössä seurakuntien kanssa. Valmis työ toimitettiin kyseisiin seurakuntiin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin Panofskyn semioottista kuva-analyysia. Se perustuu kolmivaiheiseen rakennemalliin, jossa kuvan ulkoisia ominaisuuksia sekä sisältöä ja sisäisiä merkityksiä analysoidaan kolmella eri tasolla.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että erilaisilla symboleilla voidaan välittää yhteisöllisyyttä, mutta vain jos niiden merkitys on tiedossa. Värit ovat hyvin monitulkintaisia ja kulttuuriin sidottuja, joten yhteisöllisyyttä viestittävää väriä ei voida nimetä. Tutkimuskohteista löytyi kuitenkin yhteisöllisiä piirteitä ja niissä oli havaittavissa sosiaalista pääomaa.
Asiasanat: logo, semiotiikka, sosiaalinen pääoma, väri, yhteisöllisyys
Opinnäytetyön tavoite oli selvittää, miten yhteisöllisyys ja sosiaalinen pääoma voivat näkyä seurakuntien logoissa. Työ on jatkoa aiemmalle kulttuurialan AMK-työlle, joka oli tuotesuunnitteluprojekti. Molemmissa töissä semiotiikka kuului teoreettisiin lähtökohtiin, mutta tässä työssä yhteisöllisyys oli keskiössä.
Tutkimuksessa paneuduttiin logoihin, kirjasintyyppeihin, väreihin ja niiden merkityksiin. Tutkimuskohteina olivat kolmen eri luterilaisen seurakunnan käyttämät logot. Kaarinan, Kirkkonummen ja Kuusamon seurakuntien logoja analysoitiin teorian kautta yhteistyössä seurakuntien kanssa. Valmis työ toimitettiin kyseisiin seurakuntiin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin Panofskyn semioottista kuva-analyysia. Se perustuu kolmivaiheiseen rakennemalliin, jossa kuvan ulkoisia ominaisuuksia sekä sisältöä ja sisäisiä merkityksiä analysoidaan kolmella eri tasolla.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että erilaisilla symboleilla voidaan välittää yhteisöllisyyttä, mutta vain jos niiden merkitys on tiedossa. Värit ovat hyvin monitulkintaisia ja kulttuuriin sidottuja, joten yhteisöllisyyttä viestittävää väriä ei voida nimetä. Tutkimuskohteista löytyi kuitenkin yhteisöllisiä piirteitä ja niissä oli havaittavissa sosiaalista pääomaa.
Asiasanat: logo, semiotiikka, sosiaalinen pääoma, väri, yhteisöllisyys