Viestin, olen siis olemassa : Viestintäsuunnitelma työkaluna uuden yhdistyksen viestinnässä
Enola, Marianne (2010)
Enola, Marianne
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149284
Tiivistelmä
Enola, Marianne. Viestin, olen siis olemassa. Viestintäsuunnitelma uuden yhdistyksen
työkaluna. Turku, kevät 2010, 32 s.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi, Turku. Viestinnän koulutusohjelma, viestintäkasvattajan suuntautumisvaihtoehto, medianomi AMK.
Opinnäytetyössä käsitellään yhteisöviestintää. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella viestintäsuunnitelman merkitystä uuden yhdistyksen viestintää ohjaavanaja arkea helpottavana työkaluna.
Opinnäytetyön tuoteosana on tilaustyönä tehty viestintäsuunnitelma ammattiliiton jäsenyhdistykselle. Kaksi erityistoimialojen ammattiliitto Ertoon kuuluvaa
jäsenyhdistystä yhdistyi ja perusti uuden yhdistyksen, YSTEA:n (Yksityisen terveys- ja sosiaalialan ammattilaiset). Tutkielmassa esitellään viestintäsuunnitelman sisältö sekä työprosessi.
Opinnäytetyön aineistona käytettiin yhdistysten jäsenistölle tehtyä kyselyä sekä yhdistysten avainhenkilöiden haastatteluja, joissa kartoitettiin viestinnän tilaa ennen yhdistymistä. Lähdeaineistona käytettiin myös yhteisöviestintään liittyvää kirjallisuutta sekä omia havaintoja.
Johtopäätöksinä voidaan esittää, että yhdistyksen sisäisen viestinnän perustehtävä on jo olemassa olevan jäsenistön tiedontarpeisiin vastaaminen, mutta ulkoisen viestinnän keinot painottuvat uuden yhdistyksen viestinnässä.
Yhdistyksen julkisuuskuvan luominen, aseman vakiinnuttaminen ja jäsenhankinnan kehittäminen asettavat haasteita ulkoiselle viestinnälle. Tässä yhteisöviestinnän
periaatteiden ja käytäntöjen lisäksi myös markkinointiviestinnän tuntemus on eduksi.
työkaluna. Turku, kevät 2010, 32 s.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi, Turku. Viestinnän koulutusohjelma, viestintäkasvattajan suuntautumisvaihtoehto, medianomi AMK.
Opinnäytetyössä käsitellään yhteisöviestintää. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella viestintäsuunnitelman merkitystä uuden yhdistyksen viestintää ohjaavanaja arkea helpottavana työkaluna.
Opinnäytetyön tuoteosana on tilaustyönä tehty viestintäsuunnitelma ammattiliiton jäsenyhdistykselle. Kaksi erityistoimialojen ammattiliitto Ertoon kuuluvaa
jäsenyhdistystä yhdistyi ja perusti uuden yhdistyksen, YSTEA:n (Yksityisen terveys- ja sosiaalialan ammattilaiset). Tutkielmassa esitellään viestintäsuunnitelman sisältö sekä työprosessi.
Opinnäytetyön aineistona käytettiin yhdistysten jäsenistölle tehtyä kyselyä sekä yhdistysten avainhenkilöiden haastatteluja, joissa kartoitettiin viestinnän tilaa ennen yhdistymistä. Lähdeaineistona käytettiin myös yhteisöviestintään liittyvää kirjallisuutta sekä omia havaintoja.
Johtopäätöksinä voidaan esittää, että yhdistyksen sisäisen viestinnän perustehtävä on jo olemassa olevan jäsenistön tiedontarpeisiin vastaaminen, mutta ulkoisen viestinnän keinot painottuvat uuden yhdistyksen viestinnässä.
Yhdistyksen julkisuuskuvan luominen, aseman vakiinnuttaminen ja jäsenhankinnan kehittäminen asettavat haasteita ulkoiselle viestinnälle. Tässä yhteisöviestinnän
periaatteiden ja käytäntöjen lisäksi myös markkinointiviestinnän tuntemus on eduksi.