Markkinatutkimus erilaisista viljankuivaamo- ja siiloratkaisuista
Glad, Teppo (2018)
Glad, Teppo
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117777
Tiivistelmä
Tutkimuspainotteinen opinnäytetyö liittyy Turun Konekeskus Oy:n tarpeeseen selvittää maanviljelijöiden suunnitelmia ja halukkuutta investoida viljankuivaamoihin ja erilaisiin siiloratkaisuihin. Tutkimusaihe on ollut työn toimeksiantajalla pohdinnassa jo pidempään, johtuen muun muassa yrityksen halusta kehittyä ja toisaalta koko ajan muuttuvasta yrityksen toimintaympäristöstä. Nyt asiaa tutkitaan tarkemmin useasta eri näkökulmasta. Olennainen kysymys on: kannattaako työn tilaajan aloittaa viljankuivaamojen ja erilaisten siiloratkaisuiden myyminen. Tärkeää ei ole kyllä-vastaus vaan se, että vastaus saadaan.
Millainen on hyvä markkinatutkimus? Mitä pitäisi huomioida kyselyä suunniteltaessa? Opinnäytetyötä tehdessä vahvistui tieto siitä, että markkinointi ja tutkimukset tulee tehdä eettisesti kestävällä tavalla: hyötyjinä pitäisi olla sekä myyjä että asiakas.
Markkinatutkimuksen toteutuskeinoksi valikoitiin kyselytutkimus, joka toimii tärkeänä lähdeaineistona tutkimusongelmaan. Kysely julkaistiin uutiskirjeenä. Kyselyssä käytettiin sekä rasti ruutuun että avoimia vastausvaihtoehtoja. Lisäksi opinnäytetyössä on lähteenä käytetty omaa aiemmin hankittua tietoa ja osaamista sekä keskusteluja useiden eri henkilöiden kanssa.
Kyselystä selvisi, että investointitarpeita on paljon. Viljelijät ovat ai-keissa ylläpitää vanhaa, mutta myös rakentaa uutta ja kehittää jo ole-massa olevaa. Epävarmuus ja maatalouden huono kannattavuus ovat mielessä, mutta usko omaan ammattiin ja halu kehittää sekä kasvattaa omaa toimintaa ja maatilaa myös osittain pakottavat uusiin ja suuriin investointeihin
Millainen on hyvä markkinatutkimus? Mitä pitäisi huomioida kyselyä suunniteltaessa? Opinnäytetyötä tehdessä vahvistui tieto siitä, että markkinointi ja tutkimukset tulee tehdä eettisesti kestävällä tavalla: hyötyjinä pitäisi olla sekä myyjä että asiakas.
Markkinatutkimuksen toteutuskeinoksi valikoitiin kyselytutkimus, joka toimii tärkeänä lähdeaineistona tutkimusongelmaan. Kysely julkaistiin uutiskirjeenä. Kyselyssä käytettiin sekä rasti ruutuun että avoimia vastausvaihtoehtoja. Lisäksi opinnäytetyössä on lähteenä käytetty omaa aiemmin hankittua tietoa ja osaamista sekä keskusteluja useiden eri henkilöiden kanssa.
Kyselystä selvisi, että investointitarpeita on paljon. Viljelijät ovat ai-keissa ylläpitää vanhaa, mutta myös rakentaa uutta ja kehittää jo ole-massa olevaa. Epävarmuus ja maatalouden huono kannattavuus ovat mielessä, mutta usko omaan ammattiin ja halu kehittää sekä kasvattaa omaa toimintaa ja maatilaa myös osittain pakottavat uusiin ja suuriin investointeihin