Laatujärjestelmän kehittäminen rakennusterveyspalveluita tuottavaan yritykseen
Kuha, Immo (2018)
Kuha, Immo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107531
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää laatujärjestelmä rakennusterveyspalveluita tuottavaan yritykseen. Yritys tekee sisäilma- ja kosteusteknisiä kuntotutkimuksia julkisen puolen asiakkaille sekä yrityksille ja toimii valtakunnallisesti kolmessa toimipisteessä. Opinnäytetyössä kartoitettiin yrityksen laadullista toimintaa suhteessa RALA-sertifikaatin arviointiperusteisiin. Tämän perusteella selvitettiin, mitä osa-alueita yrityksen tulisi kehittää, jotta ne vastaisivat sertifikaatin laadullisia vaatimuksia. Laatujärjestelmä dokumentoitiin toimintakäsikirjaan ja sitä tukeviin ohjekortteihin.
Laatujärjestelmän kehittäminen käynnistyi yrityksen halusta kasvattaa omaa toimintaansa ja tarkoituksena on lopulta saada järjestelmä osaksi yrityksen joka päiväistä toimintaa. Kehitetyn järjestelmän sisältö pohjautuu yrityksen tarpeisiin ja tavoitteisiin sekä RALA-sertifikaatin perusteisiin. Yrityksen tavoitteena on lopulta hakea laatujärjestelmälle RALA-sertifiointi, jonka avulla pyritään kasvattamaan yrityksen toimintaa, saadaan julkinen varmistus toiminnan laadulle sekä parannetaan kilpailukykyä tarjoustilanteissa.
Tärkeimmät opinnäytetyössä havaitut yrityksen kehityskohteet olivat dokumentaation parantaminen, toiminnan yhtenäistäminen toimipisteiden välillä, palautteen vastaanottaminen ja toiminnan suunnittelu pitkällä aikavälillä. Tämän lisäksi opinnäytetyössä suunniteltiin ja pohdittiin toimintatapoja, joiden avulla näitä kehityskohteita pystyttäisiin parantamaan sekä edistämään yrityksen laadullista toimintaa RALA:n edellyttämälle tasolle.
Opinnäytetyössä tuotettiin laatujärjestelmän sisältämä dokumentaatio ja laadittiin suunnitelma järjestelmän käyttöönottoa ja jalkauttamista varten. Käyttöönotto tulee tapahtumaan osissa, kun yrityksessä on tehty lopulliset päätökset laatujärjestelmää koskien. Järjestelmän sisältö tullaan käsittelemään yrityksen johtoryhmän kokouksessa, jonka yhteydessä laaditaan tarkempi aikataulutus laatujärjestelmän käyttöönotolle ja auditoinnille. Tämän jälkeen järjestelmä on tarkoitus jalkauttaa koko henkilöstölle.
Laatujärjestelmän kehittäminen käynnistyi yrityksen halusta kasvattaa omaa toimintaansa ja tarkoituksena on lopulta saada järjestelmä osaksi yrityksen joka päiväistä toimintaa. Kehitetyn järjestelmän sisältö pohjautuu yrityksen tarpeisiin ja tavoitteisiin sekä RALA-sertifikaatin perusteisiin. Yrityksen tavoitteena on lopulta hakea laatujärjestelmälle RALA-sertifiointi, jonka avulla pyritään kasvattamaan yrityksen toimintaa, saadaan julkinen varmistus toiminnan laadulle sekä parannetaan kilpailukykyä tarjoustilanteissa.
Tärkeimmät opinnäytetyössä havaitut yrityksen kehityskohteet olivat dokumentaation parantaminen, toiminnan yhtenäistäminen toimipisteiden välillä, palautteen vastaanottaminen ja toiminnan suunnittelu pitkällä aikavälillä. Tämän lisäksi opinnäytetyössä suunniteltiin ja pohdittiin toimintatapoja, joiden avulla näitä kehityskohteita pystyttäisiin parantamaan sekä edistämään yrityksen laadullista toimintaa RALA:n edellyttämälle tasolle.
Opinnäytetyössä tuotettiin laatujärjestelmän sisältämä dokumentaatio ja laadittiin suunnitelma järjestelmän käyttöönottoa ja jalkauttamista varten. Käyttöönotto tulee tapahtumaan osissa, kun yrityksessä on tehty lopulliset päätökset laatujärjestelmää koskien. Järjestelmän sisältö tullaan käsittelemään yrityksen johtoryhmän kokouksessa, jonka yhteydessä laaditaan tarkempi aikataulutus laatujärjestelmän käyttöönotolle ja auditoinnille. Tämän jälkeen järjestelmä on tarkoitus jalkauttaa koko henkilöstölle.