Metanoli meripolttoaineena : Merenkulun kestävä kehitys
Sorvali, Anssi (2018)
Sorvali, Anssi
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805127796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805127796
Tiivistelmä
Tässä työssä on tarkoitus tutustua metanoliin vaihtoehtoisena laivan polttoaineena, sekä pohtia, kuinka suuria muutoksia sen käyttöönotto vaatii konehuoneeseen. Polt-toaineeksi valittiin metanoli, koska sitä voidaan tuottaa missä tahansa ja melkein mistä tahansa. Metanoli palaa puhtaammin ja täyttää kiristyvät ympäristövaatimukset. Ra-portti on katsaus metanolin käytöstä polttoaineena merikelpoisilla aluksilla.
Esimerkkinä muutostöistä konehuoneessa on käytetty Stena Linen Germanicaa, jon-ka konehuone on muutettu metanolin käyttöön sopivaksi. Germanica on aiemmin toi-minut normaalisti polttoöljyllä. Metanolia käytettäessä päästöt on helpompi prosessoi-da, eikä aluksen infrastruktuuri vaadi niin suuria muutoksia kuin käytettäessä esimer-kiksi nesteytettyä maakaasua, LNG:tä.
Rikkidioksidit ovat merkittävä haitta maaperälle ja merelle. Päästöjä syntyy käytettäes-sä rikkiä polttoaineena. Toissijaisena rikkidioksidi osallistuu pienhiukkasten syntyyn ilmakehässä, joka saastuttaa ilmaa. EU:ssa on säädetty tämän vuoksi niin sanottu rik-kidirektiivi, joka sääntelee päästöjä maalla käytettävälle polttoöljylle, raskaalle polttoöl-jylle ja merellä käytettäville polttoaineille.
Sustainable Shipping on kokonaisvaltainen johtamissysteemi kestävän kehityksen aikaansaamiseksi merenkulussa, sisältäen ympäristön- ja sosiaalisenvastuun. Kestä-vä kehitys käsittää kolme ydinasiaa: ympäristö, yhteiskunta ja talous, ja näiden tavoit-teena on saavuttaa taloudellinen ja ekologinen merenkulku.
Esimerkkinä muutostöistä konehuoneessa on käytetty Stena Linen Germanicaa, jon-ka konehuone on muutettu metanolin käyttöön sopivaksi. Germanica on aiemmin toi-minut normaalisti polttoöljyllä. Metanolia käytettäessä päästöt on helpompi prosessoi-da, eikä aluksen infrastruktuuri vaadi niin suuria muutoksia kuin käytettäessä esimer-kiksi nesteytettyä maakaasua, LNG:tä.
Rikkidioksidit ovat merkittävä haitta maaperälle ja merelle. Päästöjä syntyy käytettäes-sä rikkiä polttoaineena. Toissijaisena rikkidioksidi osallistuu pienhiukkasten syntyyn ilmakehässä, joka saastuttaa ilmaa. EU:ssa on säädetty tämän vuoksi niin sanottu rik-kidirektiivi, joka sääntelee päästöjä maalla käytettävälle polttoöljylle, raskaalle polttoöl-jylle ja merellä käytettäville polttoaineille.
Sustainable Shipping on kokonaisvaltainen johtamissysteemi kestävän kehityksen aikaansaamiseksi merenkulussa, sisältäen ympäristön- ja sosiaalisenvastuun. Kestä-vä kehitys käsittää kolme ydinasiaa: ympäristö, yhteiskunta ja talous, ja näiden tavoit-teena on saavuttaa taloudellinen ja ekologinen merenkulku.