Tekoälyalgoritmit videopeleissä
Ahonen, Vili (2018)
Ahonen, Vili
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117776
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, minkälaisia erilaisia videopelien tekoälytyyppejä tunnetaan,
millaisissa tilanteissa niitä voidaan soveltaa ja minkälaisia algoritmeja voidaan käyttää videopelitekoälyjen toteuttamisessa. Lisäksi toteutettiin tekninen toteutus, joka käsittelee
päätöksentekoa sekä polunetsintää. Opinnäytetyö suoritettiin omien intressien pohjalta ja omasta toimeksiannosta. Tekninen
toteutus toteutettiin Unity3D-ympäristössä. Toteutus sisältää kaksi osaa: Ant, joka käsittelee päätöksentekoa ja Adventurer, joka käsittelee polunetsintää.
millaisissa tilanteissa niitä voidaan soveltaa ja minkälaisia algoritmeja voidaan käyttää videopelitekoälyjen toteuttamisessa. Lisäksi toteutettiin tekninen toteutus, joka käsittelee
päätöksentekoa sekä polunetsintää. Opinnäytetyö suoritettiin omien intressien pohjalta ja omasta toimeksiannosta. Tekninen
toteutus toteutettiin Unity3D-ympäristössä. Toteutus sisältää kaksi osaa: Ant, joka käsittelee päätöksentekoa ja Adventurer, joka käsittelee polunetsintää.