Kotisairaalatoiminnan kehittäminen ja markkinointi
Heiskanen, Nina (2018)
Heiskanen, Nina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147876
Tiivistelmä
Kotisairaala on sairaalahoitoon rinnastettava, joustava ja yksilöllinen hoitomuoto, joka tapahtuu potilaan kotona tai kotiin rinnastettavassa yksikössä. Kotisairaalassa hoidetaan mm. infektiopotilaita ja saattohoitopotilaita. Kotona tapahtuva hoito on potilaan sairauden/oireiden seurantaa ja
hoitoa erilaisin lääketieteen ja hoitotyön keinoin, kuten lääke-, neste- ja haavahoidoin. Kotisairaalatoiminta
on varsinkin pienten kuntien keino taata hyvät, joustavat, nykyaikaiset sairaalatasoiset palvelut asukkailleen. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä Pieksämäen kotisairaalan käyttöä niin, että yhä useampi potilas voitaisiin hoitaa kotona. Tulevaisuuden tavoitteena on, että potilaita ohjautuisi tehokkaammin kotisairaalan piiriin jo päivystyksestä ja vuodeosastolla oleva potilas voitaisiin kotiuttaa kotisairaalan turvin nopeammin. Lisäksi jatkohoitoon tulevat potilaat voisivat tulla suoraan
kotisairaalan. Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksellisen lähestymistavan mukaisesti. Pieksämäen terveyskeskuksen eri yksiköiden, kotihoidon ja palvelukotien työntekijöistä muodostettu kehittämisryhmä
etsi ja ideoi osallistavan työryhmätyöskentelyn avulla kotisairaalatoiminnan olemassa olevia ongelmia ja kehittämisideoita. Työryhmätyöskentelyn pohjalta syntyi kehittämissuunnitelma. Kehittämistyöryhmätoiminnan lisäksi opinnäytetyössä on hyödynnetty markkinointia kotisairaanhoidon
tunnettavuuden parantamiseksi. Tutkimuksen viitekehyksessä on käsitelty suhdelähtöistä ja sisäistä markkinointia, joita voisi jatkossa hyödyntää kotisairaalatoiminnan kehittämisessä.
Jatkotutkimushaasteena olisi mielenkiintoista tutkia sisäisen markkinoinnin vaikutusta palveluiden kasvuun sekä kotisairaanhoidon kustannustehokkuutta verrattuna vuodeosastolla tapahtuvaan hoitoon.
hoitoa erilaisin lääketieteen ja hoitotyön keinoin, kuten lääke-, neste- ja haavahoidoin. Kotisairaalatoiminta
on varsinkin pienten kuntien keino taata hyvät, joustavat, nykyaikaiset sairaalatasoiset palvelut asukkailleen. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä Pieksämäen kotisairaalan käyttöä niin, että yhä useampi potilas voitaisiin hoitaa kotona. Tulevaisuuden tavoitteena on, että potilaita ohjautuisi tehokkaammin kotisairaalan piiriin jo päivystyksestä ja vuodeosastolla oleva potilas voitaisiin kotiuttaa kotisairaalan turvin nopeammin. Lisäksi jatkohoitoon tulevat potilaat voisivat tulla suoraan
kotisairaalan. Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksellisen lähestymistavan mukaisesti. Pieksämäen terveyskeskuksen eri yksiköiden, kotihoidon ja palvelukotien työntekijöistä muodostettu kehittämisryhmä
etsi ja ideoi osallistavan työryhmätyöskentelyn avulla kotisairaalatoiminnan olemassa olevia ongelmia ja kehittämisideoita. Työryhmätyöskentelyn pohjalta syntyi kehittämissuunnitelma. Kehittämistyöryhmätoiminnan lisäksi opinnäytetyössä on hyödynnetty markkinointia kotisairaanhoidon
tunnettavuuden parantamiseksi. Tutkimuksen viitekehyksessä on käsitelty suhdelähtöistä ja sisäistä markkinointia, joita voisi jatkossa hyödyntää kotisairaalatoiminnan kehittämisessä.
Jatkotutkimushaasteena olisi mielenkiintoista tutkia sisäisen markkinoinnin vaikutusta palveluiden kasvuun sekä kotisairaanhoidon kustannustehokkuutta verrattuna vuodeosastolla tapahtuvaan hoitoon.