Digitaalisten opasteiden animointi : Case: Elma-messut
Laaksonen, Mari (2018)
Laaksonen, Mari
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805137820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805137820
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa liikegrafiikkaa hyödyntäen digitaaliset opasteet Elma-messujen tapahtumakokonaisuudelle. Toimeksiantajana toimi ZetaDisplay Oy ja Helsingin Messut Oy. Teoriaosuudessa tutustutaan opastesuunnitteluun vaikuttaviin tekijöihin. Tutkittua teoriaa sovelletaan Case-osuudessa.
Teoriaosuus selvittää digitaalisen opastesuunnittelun prosessia. Digitaalisuus, digital signage sekä liikegrafiikka ja animointi liittyvät tärkeällä tavalla opastesuunnitteluprosessiin. Teoriaosuudessa perehdyttiin myös opastesuunnittelun prosessiin katsojan näkökulmasta havaitsemisen ja tarkkaavaisuuden kautta. Lukijalle haluttiin selventää opastesuunnittelun eri elementtien rooli ja vaikutus katsojaan ja koko opastekokonaisuuteen.
Case-osiossa käsitellään Elma-messujen tapahtumakokonaisuuden digitaaliopasteiden suunnittelu- ja toteutusprosessia. Lukijalle esitellään ensiksi työn lähtökohdat ja tavoitteet. Prosessin suunnitteluvaiheessa käydään läpi visuaaliset elementit ja lopuksi perehdytään työn toteutukseen.
Teoriaosuus selvittää digitaalisen opastesuunnittelun prosessia. Digitaalisuus, digital signage sekä liikegrafiikka ja animointi liittyvät tärkeällä tavalla opastesuunnitteluprosessiin. Teoriaosuudessa perehdyttiin myös opastesuunnittelun prosessiin katsojan näkökulmasta havaitsemisen ja tarkkaavaisuuden kautta. Lukijalle haluttiin selventää opastesuunnittelun eri elementtien rooli ja vaikutus katsojaan ja koko opastekokonaisuuteen.
Case-osiossa käsitellään Elma-messujen tapahtumakokonaisuuden digitaaliopasteiden suunnittelu- ja toteutusprosessia. Lukijalle esitellään ensiksi työn lähtökohdat ja tavoitteet. Prosessin suunnitteluvaiheessa käydään läpi visuaaliset elementit ja lopuksi perehdytään työn toteutukseen.