Kohti nykyaikaista arviointia : suullisen palautetilaisuuden kehittäminen pop/jazzmusiikin koulutusohjelmassa
Lapinkero, Vesa (2008)
Lapinkero, Vesa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812224583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812224583
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee musiikkioppilaitoksissa paljon käytettyä palautteenanto- ja arviointimallia eli suullista palautetilaisuutta. Tarkastelun kohteena olivat erityisesti arviointimetodit ja tilaisuuden yleinen kulku ja rakenne, mutta ei arvionnin sisältö. Keskeinen osa työtä oli tutustuminen ajankohtaiseen pedagogiseen kirjallisuuteen. Tähän pohjautuen selvitin nykypedagogiikan keskeisiä käsitteitä sekä käsityksiä mm. arvioinnin metodeista, kohteista, suorittajista ja ajallisesta sijainnista. Teoriapohja nojaa tiukasti konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen, joka on ollut lähtökohtana ammattikorkeakouluja perustettaessa. Kuvailin lyhyesti omia kokemuksiani palautetilaisuuksista sekä pop/jazzmusiikin koulutusohjelman laulunopettajakollegion hiljattain kehittelemän mallin. Näitä peilasin teoriataustaa vasten tarkoituksena selvittää, kuinka ne vastaavat nykypedagogiikan käsityksiä hyvästä arvioinnista ja kuinka käytäntöjä voisi parantaa. Tavoitteena oli rakentaa lopuksi ehdotelma hyvästä palautetilaisuuden mallista. Työssä tuli selkeästi ilmi, että malli joka on ollut johdonmukaisesti käytössä kaikissa havainnoimissani palautteenantotilaisuuksissa ei vastaa nykypedagogiikan käsityksiä hyvästä ja kehittävästä arvioinnista. Tämä malli on oletettavasti edelleen laajassa käytössä. Uudistamista ja kehittämistä siis tarvitaan. Selvimpinä puutteina nousivat esiin itsearvioinnin lähes täydellinen puuttuminen ja arviointiprosessin osittainen läpinäkymättömyys. Toisaalta voi myös todeta, että laulunopettajakollegion kehittämä malli on jo hyvin lähellä nykyaikaista arviointia. Rakentamassani ehdotelmassa paremmasta palautteenantotilaisuuden mallista pyrin ottamaan huomioon konstruktivistisen oppimiskäsityksen tuomat näkökulmat ja painotukset arvioinnista. Ehdotan tässä erityisesti itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin käyttöönottoa sekä keskustelevampaa palautetilaisuutta. Ehdotelma voisi toimia yhtenä perusteltuna mielipiteenä ja lähtökohtana mietittäessä arviointikäytäntöjen uudistamista. Se ei siis pyri olemaan lopullinen totuus hyvästä palautetilaisuudesta. Lisäksi tarkastelin mallin soveltamista eri tilanteissa. Lopuksi pohdin hieman muutoksen mahdollisuuksia sekä muutoksen tuomia mahdollisuuksia ja etuja oppilaitoksellemme.