Kirjallisuuskatsaus: simulaatio oppimisessa ja opetuksessa
Tuhkanen, Olli (2010)
Tuhkanen, Olli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149318
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata kirjallisuuskatsauksen avulla simulaatio-opetuksen suunnittelua, toteutusta sekä oppimistulosten arviointia. Työ on tehty systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmällä. Aineisto hankittiin Arto-, Medic- ja Cinahl-tietokannoista tehdyillä hauilla. Valittu aineisto muodostuu kahdestakymmenestä englanninkielisistä tutkimusartikkelista. Aineisto on analysoitu induktiivisesti, tutkimuskysymyksiin vastauksia hakien. Aineistosta nousi esiin yhtäläisyyksiä kolmen pääaiheen mukaisesti; simulaatio-opetuksen suunnittelussa, toteutuksessa sekä oppimistulosten arvioinnissa.
Simulaation toteutusvaihe oli kuvattu tarkimmin, muut osa-alueet oli kuvattu vähemmän tarkasti artikkeleissa.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella voidaan todeta, että simulaation suunnittelussa, toteutuksessa sekä oppimistuloksien arvioinnissa on selkeitä yhtäläisyyksiä käytetyn aineiston perusteella. Siitä, miten simulaatio-opetus voitaisiin toteuttaa parhaimmalla tavalla, tarvittaisiin jatkotutkimusta.
Simulaation toteutusvaihe oli kuvattu tarkimmin, muut osa-alueet oli kuvattu vähemmän tarkasti artikkeleissa.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella voidaan todeta, että simulaation suunnittelussa, toteutuksessa sekä oppimistuloksien arvioinnissa on selkeitä yhtäläisyyksiä käytetyn aineiston perusteella. Siitä, miten simulaatio-opetus voitaisiin toteuttaa parhaimmalla tavalla, tarvittaisiin jatkotutkimusta.