Draaman tuottaminen puhelimelle – Case Karma
Leppänen, Iisa-Noora (2018)
Leppänen, Iisa-Noora
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117600
Tiivistelmä
Elokuussa 2017 Instagramissa julkaistiin Suomen ensimmäinen Instagram Stories - draamasarja Karma. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan tämän puhelindraaman tuotantoprosessia aina ideoinnista kuvauksiin ja peilataan sitä perinteisen televisiodraaman tekemiseen. Opinnäytetyö pohtii myös, mitä haasteita täysin uudenlaiseen tuotantomuotoon liittyy ja millaisia mahdollisuuksia sosiaalista mediaa hyödyntävä tarinankerronta tarjoaa.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä käytetään teemahaastattelua ja havainnointia. Perinteisen median puolelta haastateltavana on päivittäissarja Uuden päivän tuottaja ja ohjaaja Janne Virtanen. Karmasta haastattelun antoivat tuottajaohjaaja Ronja Salmi, ohjaaja-käsikirjoittaja Veera Ojola ja näyttelijä Mimosa Willamo. Haastatteluiden lisäksi tutkimusta varten seurattiin Karman toisen tuotantokauden kuvauksia sekä perehdyttiin alan kirjallisuuteen ja artikkeleihin.
Pitkälti Karman tekijöiden haastatteluihin keskittyvän opinnäytetyön pohjalta voidaan todeta, että puhelindraama kiinnostaa paitsi alan tekijöitä, mutta myös yleisöä. Haastatteluista käy ilmi mitä kaikkea puhelimelle optimoidun sisällön tuottamisessa tulee ottaa huomioon, jotta katsojat voidaan tavoittaa parhaalla mahdollisella tavalla. Eniten tekemiseen vaikuttaa tekniikka, sillä moni asia draamasarjan tuottamisessa muuttuu, kun kaikki työskentely kuvaamisesta jälkituotantoon tapahtuu puhelimella. Tuotannollisten raamien lisäksi käytössä oleva tekniikka tarjoaa kuitenkin myös mahdollisuuden sarjan ja katsojien välisen interaktiivisuuden lisäämiseen, mitä Karman tekijät pitävät yhtenä puhelindraaman merkittävimpänä mahdollisuutena. Osallistamalla yleisöä sitoutuminen sarjaan voi olla voimakkaampaa ja suhde yleisöön tiiviimpi kuin perinteisessä draamasarjassa.
Vaikka Karma on tärkeä avaus suomalaisella mediakentällä, vielä on epäselvää voiko puhelindraama kilpailla tulevaisuudessa perinteisiä sisältöjä vastaan tai kuinka suuri osa draamantuotannosta siirtyy puhelimelle. Opinnäytetyön tarkoituksena ei olekaan vastata näihin kysymyksiin, vaan esitellä täysin uudenlainen tuotantotapa ja antaa media-alan tekijöille työkaluja sarjojen ja julkaisumuotojen kehittämiseen.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä käytetään teemahaastattelua ja havainnointia. Perinteisen median puolelta haastateltavana on päivittäissarja Uuden päivän tuottaja ja ohjaaja Janne Virtanen. Karmasta haastattelun antoivat tuottajaohjaaja Ronja Salmi, ohjaaja-käsikirjoittaja Veera Ojola ja näyttelijä Mimosa Willamo. Haastatteluiden lisäksi tutkimusta varten seurattiin Karman toisen tuotantokauden kuvauksia sekä perehdyttiin alan kirjallisuuteen ja artikkeleihin.
Pitkälti Karman tekijöiden haastatteluihin keskittyvän opinnäytetyön pohjalta voidaan todeta, että puhelindraama kiinnostaa paitsi alan tekijöitä, mutta myös yleisöä. Haastatteluista käy ilmi mitä kaikkea puhelimelle optimoidun sisällön tuottamisessa tulee ottaa huomioon, jotta katsojat voidaan tavoittaa parhaalla mahdollisella tavalla. Eniten tekemiseen vaikuttaa tekniikka, sillä moni asia draamasarjan tuottamisessa muuttuu, kun kaikki työskentely kuvaamisesta jälkituotantoon tapahtuu puhelimella. Tuotannollisten raamien lisäksi käytössä oleva tekniikka tarjoaa kuitenkin myös mahdollisuuden sarjan ja katsojien välisen interaktiivisuuden lisäämiseen, mitä Karman tekijät pitävät yhtenä puhelindraaman merkittävimpänä mahdollisuutena. Osallistamalla yleisöä sitoutuminen sarjaan voi olla voimakkaampaa ja suhde yleisöön tiiviimpi kuin perinteisessä draamasarjassa.
Vaikka Karma on tärkeä avaus suomalaisella mediakentällä, vielä on epäselvää voiko puhelindraama kilpailla tulevaisuudessa perinteisiä sisältöjä vastaan tai kuinka suuri osa draamantuotannosta siirtyy puhelimelle. Opinnäytetyön tarkoituksena ei olekaan vastata näihin kysymyksiin, vaan esitellä täysin uudenlainen tuotantotapa ja antaa media-alan tekijöille työkaluja sarjojen ja julkaisumuotojen kehittämiseen.