Kansainvälistymissuunnitelma kalustettuja asuntoja yritysasiakkaille vuokraavalle yritykselle
Vaittinen, Venla (2018)
Vaittinen, Venla
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117768
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää palvelualan yrityksen kansainvälistymismahdollisuuksia Ruotsin markkinoille. Lisäksi pohdittiin uudelle markkina-alueelle lähtemisen syitä ja edellytyksiä sekä kohdeyritykselle sopivaa globalisoitumisen operaatiomuotoa. Kohdeyrityksenä toimi kalustettuja asuntoja yritysasiakkaille vuokraava yritys.
Lähdekirjallisuuden pohjalta muodostuneen teoreettisen viitekehyksen avulla analysoitiin erilaisia kansainvälistymismuotoja ja arvioitiin, mikä muoto olisi sopivin kohdeyrityksen kansainvälistymisprosessiin. Myös kohdeyrityksen kansainvälistymisen syihin ja edellytyksiin paneuduttiin teoreettista viitekehystä hyödyntäen.
Kansainvälistymisprosessiin liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia pyrittiin löytämään analyysien avulla sekä lisäksi keinoja, joiden avulla haasteet pystyttäisiin voittamaan ja mahdollisuudet hyödyntämään liiketoiminnan laajentuessa uudelle markkina-alueelle.
Ruotsin markkinoihin tutustuttiin arvioiden niiden potentiaalisuutta uutena kohdemarkkinamaana. Potentiaalisia asiakkaita etsittiin muun muassa suurien tehdashankkeiden urakoitsijayrityksistä ja kilpailutilannetta analysoitiin tutustumalla muihin alan toimijoihin. Kohdeyrityksen sijoittumista uusille markkinoille pohdittiin myös eri kilpailustrategioiden avulla.
Lopuksi selvitettiin markkinoinnin merkitystä kansainvälisessä liiketoiminnassa ja kartoitettiin erilaisia markkinointikeinoja.
Lähdekirjallisuuden pohjalta muodostuneen teoreettisen viitekehyksen avulla analysoitiin erilaisia kansainvälistymismuotoja ja arvioitiin, mikä muoto olisi sopivin kohdeyrityksen kansainvälistymisprosessiin. Myös kohdeyrityksen kansainvälistymisen syihin ja edellytyksiin paneuduttiin teoreettista viitekehystä hyödyntäen.
Kansainvälistymisprosessiin liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia pyrittiin löytämään analyysien avulla sekä lisäksi keinoja, joiden avulla haasteet pystyttäisiin voittamaan ja mahdollisuudet hyödyntämään liiketoiminnan laajentuessa uudelle markkina-alueelle.
Ruotsin markkinoihin tutustuttiin arvioiden niiden potentiaalisuutta uutena kohdemarkkinamaana. Potentiaalisia asiakkaita etsittiin muun muassa suurien tehdashankkeiden urakoitsijayrityksistä ja kilpailutilannetta analysoitiin tutustumalla muihin alan toimijoihin. Kohdeyrityksen sijoittumista uusille markkinoille pohdittiin myös eri kilpailustrategioiden avulla.
Lopuksi selvitettiin markkinoinnin merkitystä kansainvälisessä liiketoiminnassa ja kartoitettiin erilaisia markkinointikeinoja.