Diabeteslapsen hoitopolku erikoissairaanhoidosta kouluun
Huttunen, Anna; Isopahkala, Minna (2010)
Huttunen, Anna
Isopahkala, Minna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179497
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa alakouluikäisen diabeteslapsen hoitopolusta
erikoissairaanhoidosta kouluun Helsingin alueella. Kartoitimme moniammatillista yhteistyötä hoidon
eri osa-alueilla. Opinnäytetyömme on osa yhteistyöhanketta ” Terveyttä edistävien työmenetelmien
arviointi ja kehittäminen 2009 – 2011, näkökulmana lapsiperheiden ja nuorten palvelut”. Työmme
liittyy moniammatillisen työryhmän toimintaan, jonka tavoitteena on muodostaa diabeteslapsen
koulupäivän sujumista kuvaava kaavio ja näin selkiyttää diabeteslapsen koulupäivän sujumista ja koulujen käytäntöjä.
Toteutimme laadullisen tutkimuksen teemahaastattelujen avulla. Teemat olivat diabeteslapsen hoitopolku, hoito ja terveyden edistäminen sekä tiedon siirto. Haastattelimme parihaastatteluna Lasten ja nuorten sairaalan diabeteslääkäriä ja -hoitajaa. Yksilöhaastattelut teimme yhdelle alakoulun rehtorille, yhdelle opettajalle ja kahdelle terveydenhoitajalle. Aineiston analysoimme sisällönanalyysin avulla.
erikoissairaanhoidosta kouluun Helsingin alueella. Kartoitimme moniammatillista yhteistyötä hoidon
eri osa-alueilla. Opinnäytetyömme on osa yhteistyöhanketta ” Terveyttä edistävien työmenetelmien
arviointi ja kehittäminen 2009 – 2011, näkökulmana lapsiperheiden ja nuorten palvelut”. Työmme
liittyy moniammatillisen työryhmän toimintaan, jonka tavoitteena on muodostaa diabeteslapsen
koulupäivän sujumista kuvaava kaavio ja näin selkiyttää diabeteslapsen koulupäivän sujumista ja koulujen käytäntöjä.
Toteutimme laadullisen tutkimuksen teemahaastattelujen avulla. Teemat olivat diabeteslapsen hoitopolku, hoito ja terveyden edistäminen sekä tiedon siirto. Haastattelimme parihaastatteluna Lasten ja nuorten sairaalan diabeteslääkäriä ja -hoitajaa. Yksilöhaastattelut teimme yhdelle alakoulun rehtorille, yhdelle opettajalle ja kahdelle terveydenhoitajalle. Aineiston analysoimme sisällönanalyysin avulla.