Naiseksi kasvamisen vaikeus : Teini-ikäisten naishahmojen representaatio kotimaisessa nuorisoelokuvassa
Haapaniemi, Oona (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107570
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on monimuotoinen. Työ koostuu kirjallisesta osasta ja teososana toimii lyhytelokuvakäsikirjoitus Suvineidot, joka pohjautuu H.C. Andersenin Pieni merenneito -satuun.
Kirjallisessa opinnäytetyössä tutkitaan, millaisia naispäähenkilöitä löytyy kotimaisesta modernista nuorisoelokuvasta, eli etsitään vastausta siihen, millaisina teini-ikäiset naishahmot esitetään kolmessa aineistoelokuvassani sekä teososa-käsikirjoituksessa. Apuna toimii Victoria Lynn Schmidtin teoria hahmojen arkkityypeistä, jotka ovat löydettävissä kaikista tarinoista antiikista nykypäivään sekä hänen ajatuksensa feminiinisestä ja maskuliinisesta matkasta.
Työssä perehdytään myös siihen, miten päähenkilöiden kohdalla esitetään romanttinen rakkaus, seksuaalisuus, perhesuhteet sekä tyttöjen välinen ystävyys. Romanttista rakkautta ja seksuaalisuutta käsittelevässä luvussa pohditaan heteronormatiivisuutta, toistuvaa seksuaaliväkivallan uhkaa sekä Laura Mulveyn teoriaa miehen katseesta ja sen vaikutusta naishahmojen seksuaalisuuden representaatioon.
Perhesuhteita käsittelevässä luvussa analysoidaan aineistoelokuvien päähenkilöiden suhteita heidän vanhempiinsa ja ystävyyttä käsittelevässä luvussa perehdytään naisille suunnatuissa elokuvissa esiintyviin trooppeihin.
Työssä käy ilmi, että suomalaisessa elokuvassa naispäähenkilöitä on todella vähän, mutta ne harvat ovat hyvin kirjoitettuja henkilöitä tahdonsuuntineen ja heikkouksineen, eivätkä sorru ylläpitämään haitallisia stereotypioita teini-ikäisistä tytöistä. Suurin parantamisen vara löytyy päähenkilöiden seksuaalisuuden esittämisessä: huikentelevaisesta käytöksestä rangaistaan seksuaaliväkivallan uhalla ja vain yksi hahmo kahdeksasta kuuluu seksuaalivähemmistöön.
Opinnäytetyön tarkoitus on toimia osana yhteiskunnallista keskustelua ja kannustaa elokuvantekijöitä tarttumaan tyttöjen tarinoihin.
Kirjallisessa opinnäytetyössä tutkitaan, millaisia naispäähenkilöitä löytyy kotimaisesta modernista nuorisoelokuvasta, eli etsitään vastausta siihen, millaisina teini-ikäiset naishahmot esitetään kolmessa aineistoelokuvassani sekä teososa-käsikirjoituksessa. Apuna toimii Victoria Lynn Schmidtin teoria hahmojen arkkityypeistä, jotka ovat löydettävissä kaikista tarinoista antiikista nykypäivään sekä hänen ajatuksensa feminiinisestä ja maskuliinisesta matkasta.
Työssä perehdytään myös siihen, miten päähenkilöiden kohdalla esitetään romanttinen rakkaus, seksuaalisuus, perhesuhteet sekä tyttöjen välinen ystävyys. Romanttista rakkautta ja seksuaalisuutta käsittelevässä luvussa pohditaan heteronormatiivisuutta, toistuvaa seksuaaliväkivallan uhkaa sekä Laura Mulveyn teoriaa miehen katseesta ja sen vaikutusta naishahmojen seksuaalisuuden representaatioon.
Perhesuhteita käsittelevässä luvussa analysoidaan aineistoelokuvien päähenkilöiden suhteita heidän vanhempiinsa ja ystävyyttä käsittelevässä luvussa perehdytään naisille suunnatuissa elokuvissa esiintyviin trooppeihin.
Työssä käy ilmi, että suomalaisessa elokuvassa naispäähenkilöitä on todella vähän, mutta ne harvat ovat hyvin kirjoitettuja henkilöitä tahdonsuuntineen ja heikkouksineen, eivätkä sorru ylläpitämään haitallisia stereotypioita teini-ikäisistä tytöistä. Suurin parantamisen vara löytyy päähenkilöiden seksuaalisuuden esittämisessä: huikentelevaisesta käytöksestä rangaistaan seksuaaliväkivallan uhalla ja vain yksi hahmo kahdeksasta kuuluu seksuaalivähemmistöön.
Opinnäytetyön tarkoitus on toimia osana yhteiskunnallista keskustelua ja kannustaa elokuvantekijöitä tarttumaan tyttöjen tarinoihin.