Japanilaismatkailijat Suomessa premiumin ja luksuksen näkökulmasta
Suovalo, Casper (2018)
Suovalo, Casper
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147885
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy japanilaisiin matkailijoihin, joita Tilastokeskuksen tilastojen mukaan vuonna 2017 yöpyi Suomessa 238 278 henkilöä. Opinnäyte on myös osa ”Premiumia ja luksusta - Arvot ja ansainnat lifestyle-toimialla” -hankekokonaisuutta, jossa on edustajia liike-elämästä sekä Haaga-Heliasta. Tavoitteena tässä työssä on tutkia minkälaisia premium- tai luksusmatkailupalveluita Suomessa on tarjolla japanilaisille matkailijoille ja mitä laadukkaita matkailupalveluita japanilaiset matkailijat käyttävät. Mitkä elementit muodostavat modernin luksuksen ja miten se näyttäytyy Suomessa.
Opinnäytetyöprosessi alkoi syksyllä 2016 ja kesti huhtikuuhun 2018 asti. Tutkimusmene-telmänä oli kvalitatiivinen teemahaastattelu. Haastattelut toteutettiin vuodenvaihteen 2016/2017 aikana ja haastatteluaineisto litteroitiin tekstimuotoon tämän jälkeen.
Keskeiset matkailutrendit Japanissa ovat tutkimuksen perusteella wellness ja hyvinvointi, luksusmatkailu, paikallisuus, turvallisuus, ainoastaan yhteen kohteeseen matkustaminen ja kaupunkilomat. Lisäksi yksilömatkustaminen lisääntyy jatkuvasti ja naiset ohjaavat matkustuksen kehittymistä Japanissa. Suomeen ei tulla hakemaan seitsemän tähden hotellia tai viiden tähden ravintolaa. Tutkimustuloksissa käy myös ilmi, että moderniin luksukseen liittyy ostosten tekemiseen liittyvä kokemuksellisuus ja elämyksellisyys. Japanilainen luksuskuluttaja yhdistelee korkealaatuisia tuotteita massatuotteiden kanssa. Tarinallistamisen voima tuli esille useassa haastattelussa ja tämä liittyy erityisesti ostopäätöksen tekemiseen. Tuotteen valmistukseen liittyvät asiat ovat japanilaisille tärkeässä roolissa ja voidaan ajatella, että suomalaisilla yrityksillä on tarinallistamisessa paljon nykyistä enemmän potentiaalia.
Japanilaiset vievät tuliaisina mieluummin syötävää kuin tavaraa. Suomalainen suklaa, salmiakki ja lakritsi ovat tästä esimerkkejä. Yhdelle segmentille kiinnostuksen kohteena on laadukas suomalainen design. Helsingin käyntikohteista korostuvat Sauna ja Löyly. Lapista etsitään puhdasta luontoa, vettä, happea, eksotiikkaa, lumiaktiviteetteja ja revontulia. Paikallisia palveluita käytetään mielellään ja paikallisia tapoja ymmärretään.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan havaita, että tuotteen ulkonäköön tulisi kiinnittää enemmän huomiota ja suunnitella etikettitiedot houkuttelevammiksi. Markkinoita ja kysyntää premium -tuotteille on, mutta markkinointiin ja brändäykseen tulee panostaa enemmän.
Opinnäytetyöprosessi alkoi syksyllä 2016 ja kesti huhtikuuhun 2018 asti. Tutkimusmene-telmänä oli kvalitatiivinen teemahaastattelu. Haastattelut toteutettiin vuodenvaihteen 2016/2017 aikana ja haastatteluaineisto litteroitiin tekstimuotoon tämän jälkeen.
Keskeiset matkailutrendit Japanissa ovat tutkimuksen perusteella wellness ja hyvinvointi, luksusmatkailu, paikallisuus, turvallisuus, ainoastaan yhteen kohteeseen matkustaminen ja kaupunkilomat. Lisäksi yksilömatkustaminen lisääntyy jatkuvasti ja naiset ohjaavat matkustuksen kehittymistä Japanissa. Suomeen ei tulla hakemaan seitsemän tähden hotellia tai viiden tähden ravintolaa. Tutkimustuloksissa käy myös ilmi, että moderniin luksukseen liittyy ostosten tekemiseen liittyvä kokemuksellisuus ja elämyksellisyys. Japanilainen luksuskuluttaja yhdistelee korkealaatuisia tuotteita massatuotteiden kanssa. Tarinallistamisen voima tuli esille useassa haastattelussa ja tämä liittyy erityisesti ostopäätöksen tekemiseen. Tuotteen valmistukseen liittyvät asiat ovat japanilaisille tärkeässä roolissa ja voidaan ajatella, että suomalaisilla yrityksillä on tarinallistamisessa paljon nykyistä enemmän potentiaalia.
Japanilaiset vievät tuliaisina mieluummin syötävää kuin tavaraa. Suomalainen suklaa, salmiakki ja lakritsi ovat tästä esimerkkejä. Yhdelle segmentille kiinnostuksen kohteena on laadukas suomalainen design. Helsingin käyntikohteista korostuvat Sauna ja Löyly. Lapista etsitään puhdasta luontoa, vettä, happea, eksotiikkaa, lumiaktiviteetteja ja revontulia. Paikallisia palveluita käytetään mielellään ja paikallisia tapoja ymmärretään.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan havaita, että tuotteen ulkonäköön tulisi kiinnittää enemmän huomiota ja suunnitella etikettitiedot houkuttelevammiksi. Markkinoita ja kysyntää premium -tuotteille on, mutta markkinointiin ja brändäykseen tulee panostaa enemmän.