Asiantuntijapalvelujen tuotteistaminen aloittelevalle markkinointialan yritykselle : Case: Kuvion Oy
Latvastenmäki, Niina (2018)
Latvastenmäki, Niina
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147956
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi oululainen Kuvion Oy. Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella monistettavia palvelutuotepaketteja pienten ja keskisuurten asiakasyritysten tarpeisiin. Opinnäytetyöllä haluttiin edistää toimeksiantajan palvelujen kehittämistä. Monistettavia palvelutuotepaketteja haluttiin kehittää, koska palvelupakettien kautta asiakkaan on helpompi ymmärtää, mitä hänelle ollaan tarjoamassa, ja mitä asiakas saa ostaessaan yritykseltä tietyn palvelun. Toisin sanoen, asiantuntijapalveluiden paketointi auttaa asiakasta ymmärtämään mitä hän tarvitsee.
Tietoperusta jakautuu kahteen pääaihealueeseen, jotka käsittävät asiantuntijapalveluiden tuotteistamisen ja aloittelevan yrityksen toiminnan. Tuotteistamisprosessi on kuvattu opinnäytetyössä kattavasti. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Käsitystä asiantuntijapalvelujen tuotteistamisen aihealueisiin kerättiin kirjalähteillä, haastatteluilla sekä benchmarkkausta apuna käyttäen. Haastattelut suoritettiin puolistrukturoituina haastatteluina, sekä benchmarkkaamalla selvitettiin, millaisia markkinoinnin palvelutoimintoja on jo käytössä. Opinnäytetyöprosessin lopussa pidettiin ideointityöpaja, jonka avulla lähteitä apuja pitäen muodostettiin uudet markkinoinnin palvelupaketit.
Tietoperustassa hankittua osaamista sovelletaan tuotteistamisprosessissa, joka konkretisoituu kahdeksi asiakkaille tarjottavaksi markkinoinnin palvelupaketiksi. Näiden pakettien avulla myös niillä yrityksillä, joilla ei ole resursseja palkata itselleen kokopäiväistä markkinoinnin ammattilaista, on myös mahdollista suorittaa suunnitelmallista markkinointia.
Opinnäytetyön pohjalta Kuvion Oy:llä on nyt käytettävissään sekä opinnäytetyön ja sen tekijän tuoma tieto sekä kaksi toteutettavissa olevaa uutta tuotepakettia. Tuotepakettien pilotointi ja lanseeraaminen jätetään opinnäytetyön ulkopuolelle. Palvelupakettiaihioista saadaan myös referenssimateriaalia, jota voidaan käyttää palvelupakettien lopullisen lanseerauksen markkinoinnissa. Lanseerauksen jälkeen uudet markkinoinnin palvelupaketit ovat hyvä lisä aloittelevan mainostoimiston palveluvalikoimaan.
Tietoperusta jakautuu kahteen pääaihealueeseen, jotka käsittävät asiantuntijapalveluiden tuotteistamisen ja aloittelevan yrityksen toiminnan. Tuotteistamisprosessi on kuvattu opinnäytetyössä kattavasti. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Käsitystä asiantuntijapalvelujen tuotteistamisen aihealueisiin kerättiin kirjalähteillä, haastatteluilla sekä benchmarkkausta apuna käyttäen. Haastattelut suoritettiin puolistrukturoituina haastatteluina, sekä benchmarkkaamalla selvitettiin, millaisia markkinoinnin palvelutoimintoja on jo käytössä. Opinnäytetyöprosessin lopussa pidettiin ideointityöpaja, jonka avulla lähteitä apuja pitäen muodostettiin uudet markkinoinnin palvelupaketit.
Tietoperustassa hankittua osaamista sovelletaan tuotteistamisprosessissa, joka konkretisoituu kahdeksi asiakkaille tarjottavaksi markkinoinnin palvelupaketiksi. Näiden pakettien avulla myös niillä yrityksillä, joilla ei ole resursseja palkata itselleen kokopäiväistä markkinoinnin ammattilaista, on myös mahdollista suorittaa suunnitelmallista markkinointia.
Opinnäytetyön pohjalta Kuvion Oy:llä on nyt käytettävissään sekä opinnäytetyön ja sen tekijän tuoma tieto sekä kaksi toteutettavissa olevaa uutta tuotepakettia. Tuotepakettien pilotointi ja lanseeraaminen jätetään opinnäytetyön ulkopuolelle. Palvelupakettiaihioista saadaan myös referenssimateriaalia, jota voidaan käyttää palvelupakettien lopullisen lanseerauksen markkinoinnissa. Lanseerauksen jälkeen uudet markkinoinnin palvelupaketit ovat hyvä lisä aloittelevan mainostoimiston palveluvalikoimaan.