Patienttillfredsställelse : Lean-principens inverkan på patienternas tillfredsställelse med vården
Enberg, Terese; Häyhä, Pia-Maria (2018)
Enberg, Terese
Häyhä, Pia-Maria
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147934
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty tilaustyönä Naistenklinikan lapsivuodeosasto 52:lle, ja osana Naistenklinikan Lean-projektia. Tämän kvantitatiivisen kyselytutkimuksen tarkoituksena on selvittää, jos resurssia tehostavalla Lean-menetelmällä on ollut vaikutusta potilaiden hoitotyytyväisyyteen osastolla. Viikon ajan syksyllä 2017, lapsivuodeosasto suoritti muu-toksia toiminnassaan Lean-menetelmään perustuen, kyseistä viikkoa kutsutaan intensiivi-viikoksi. Osastolla hoidetut potilaat saivat elektronisesti vastata kyselyyn liittyen heidän hoitotyytyväisyyteen. Kyselylomakkeeseen vastattiin ennen ja jälkeen intensiiviviikon. Ennen intensiiviviikkoa 66 potilasta vastasi kyselyyn ja 52 potilasta vastasi intensiivivii-kon jälkeen. Lomake sisälsi kymmenen monivalintakysymystä. Tutkimuksessa analysoi-daan ja vertaillaan kyselytutkimuksen lomakkeita, ja selvitetään L-menetelmän vaikutusta potilastyytyväisyyteen. Tutkimuskysymykset liittyvät: 1) Mihin lapsivuodeosaston poti-laat ovat tyytyväisiä? 2) Mitkä hoitoalueet potilaat kuvaavat puutteellisiksi? 3) Mitä poti-laiden hoidossa pitäisi korjata? Tutkimuksen teoreettiset viitekehykset ovat Sairaanhoita-jien eettiset ohjeet ja Kätilöiden kansainvälinen eettinen ohjeisto. Lomakkeet analysoidaan käyttäen deskriptiivistä menetelmää, ja tulos esitellään kuvaajissa. Tuloksen mukaan Lean-menetelmällä ei ole ollut suurta vaikutusta potilaiden hoitotyytyväisyyteen, mutta enemmistö potilaista ovat tyytyväisiä saamaansa hoitoon ennen ja jälkeen intensiiviviikon.