Myyntityön prosessi : Case: Taloasi Oy
Valli, Robin (2018)
Valli, Robin
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147984
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona vaasalaiselle Taloasi Oy:lle. Tarkoituksena oli tutkia myyntityön prosessia, sen eri vaiheita ja miten sen eri vaiheita kyetään tehostamaan liikevoiton parantamiseksi ja asiakkaiden kokeman laadun takaamiseksi.
Työn tutkimusongelma oli myyntiyön prosessin tehostaminen ja teoreettinen viitekehys koostuu palvelutuotteesta, markkinointiviestinnästä ja myynnin prosessista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella menetelmällä ja haastateltavia asiakkaita valittiin harkinnanvaraisella otannalla 12 kappaletta. Tutkimus saavutti reliabiliteetin ja validiteetin ja tutkimukseen saatiin riittävän laaja kattaus erilaisia vastauksia tutkimusongelmaan vastaamiseksi.
Haastatellut asiakkaat kokivat Taloasi Oy:n palvelutuotteet, palvelun laadun ja myyntityön onnistuneiksi. Markkinointiviestinnän alalla joudutaan tekemään kehitystyötä tulevaisuutta ajatellen, jotta kahden erilaisen kuluttajasukupolven tarpeet ja keinot etsiä palveluita saadaan täytetyiksi. Myös myyntityössä joudutaan kiinnittämään huomiota varsinkin suhdemarkkinoinnin mallien toteutumiseen, sillä varsinkin kauppojen jälkihoidossa yrityksen myyjillä on parannettavaa.
Työn tutkimusongelma oli myyntiyön prosessin tehostaminen ja teoreettinen viitekehys koostuu palvelutuotteesta, markkinointiviestinnästä ja myynnin prosessista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella menetelmällä ja haastateltavia asiakkaita valittiin harkinnanvaraisella otannalla 12 kappaletta. Tutkimus saavutti reliabiliteetin ja validiteetin ja tutkimukseen saatiin riittävän laaja kattaus erilaisia vastauksia tutkimusongelmaan vastaamiseksi.
Haastatellut asiakkaat kokivat Taloasi Oy:n palvelutuotteet, palvelun laadun ja myyntityön onnistuneiksi. Markkinointiviestinnän alalla joudutaan tekemään kehitystyötä tulevaisuutta ajatellen, jotta kahden erilaisen kuluttajasukupolven tarpeet ja keinot etsiä palveluita saadaan täytetyiksi. Myös myyntityössä joudutaan kiinnittämään huomiota varsinkin suhdemarkkinoinnin mallien toteutumiseen, sillä varsinkin kauppojen jälkihoidossa yrityksen myyjillä on parannettavaa.