Suklaaleivoksen tuotekehitys - Case: Lions Club Kuopio/Canth
Lipponen, Jenni (2018)
Lipponen, Jenni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158126
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suklaaleivoksen tuotekehitys asiakkaan toiveiden mukaisesti. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi palvelujärjestö Lions Clubin Kuopion yksikkö Canth. Lions Club Kuopio/Canth järjestää hyväntekeväi-syystoimintaa Kuopion alueella ja yksi tämän vuoden tapahtumista on huhtikuussa järjestettävä Muotia ja Sadun taikaa -muotinäytös, jonne suklaaleivokset tilattiin. Toiveina suklaaleivoksen suhteen olivat pieni koko, helposti syötävyys, kustannustehokkuus, laktoosittomuus ja gluteenittomuus sekä LC Canthin logon näkyvyys jollain tapaa.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja toiminnallisen osuuden lisäksi siinä käsitellään teoriassa asiakaslähtöisyyttä, tuotekehitystä, suklaan ja leivosten historiaa sekä toiminnallista opinnäytetyötä. Suklaaleivoksen tuotekehitysprosessi käynnistyi kokeilemalla muutamaa eri leivosvaihtoehtoa ja niistä yhdistelemällä syntyi sopiva pohja leivokselle. Leivoksen täytteestä tehtiin kaksi eri versiota, joita maistatettiin toimeksiantajalla ja täytteeksi valikoitui tuorejuusto. Valmis leivos koostuu browniepohjasta, joka murennetaan ja johon lisätään tuorejuustoa antamaan makua ja rakennetta. Pohjasta pyöritellään pieniä palloja, jotka kastetaan suklaassa ja koristellaan valkosuklaaraidoilla ja sokerimassakukilla. LC Canthin logo ilmenee leivoksen värimaailmassa violettina ja oranssina. Leivokset tarjoillaan violeteista minileivosvuoista ja valkosuklaaraidat sekä sokerimassakukat värjätään oransseiksi. Suklaaleivoksen kilohinnaksi tukun hinnastoilla tuli 10,22 e ja yhdelle leivokselle hintaa tuli 0,33 e. Hinnat laskettiin Jamix ruokatuotanto-ohjelmalla.
Leivoksta suunniteltiin ja kehiteltiin kotikeittiössä ja muotinäytökseen tulevat 300 leivosta valmistettiin Savonia-ammattikorkeakoulun opetuskeittiössä toisen vuoden restonomiopiskelijoiden avustuksella. Leivoksen reseptiikasta tehtiin kuvalliset ohjeet, joten leivosten teko jatkossa on helppoa.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja toiminnallisen osuuden lisäksi siinä käsitellään teoriassa asiakaslähtöisyyttä, tuotekehitystä, suklaan ja leivosten historiaa sekä toiminnallista opinnäytetyötä. Suklaaleivoksen tuotekehitysprosessi käynnistyi kokeilemalla muutamaa eri leivosvaihtoehtoa ja niistä yhdistelemällä syntyi sopiva pohja leivokselle. Leivoksen täytteestä tehtiin kaksi eri versiota, joita maistatettiin toimeksiantajalla ja täytteeksi valikoitui tuorejuusto. Valmis leivos koostuu browniepohjasta, joka murennetaan ja johon lisätään tuorejuustoa antamaan makua ja rakennetta. Pohjasta pyöritellään pieniä palloja, jotka kastetaan suklaassa ja koristellaan valkosuklaaraidoilla ja sokerimassakukilla. LC Canthin logo ilmenee leivoksen värimaailmassa violettina ja oranssina. Leivokset tarjoillaan violeteista minileivosvuoista ja valkosuklaaraidat sekä sokerimassakukat värjätään oransseiksi. Suklaaleivoksen kilohinnaksi tukun hinnastoilla tuli 10,22 e ja yhdelle leivokselle hintaa tuli 0,33 e. Hinnat laskettiin Jamix ruokatuotanto-ohjelmalla.
Leivoksta suunniteltiin ja kehiteltiin kotikeittiössä ja muotinäytökseen tulevat 300 leivosta valmistettiin Savonia-ammattikorkeakoulun opetuskeittiössä toisen vuoden restonomiopiskelijoiden avustuksella. Leivoksen reseptiikasta tehtiin kuvalliset ohjeet, joten leivosten teko jatkossa on helppoa.