POP Pankki Oulaisten yrityskuva
Kangas, Iina (2018)
Kangas, Iina
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805148048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805148048
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli POP Pankki Oulainen. POP Pankki Oulainen on yksi kolmesta Sievin Osuuspankin konttoreista. Sievin Osuuspankki kuuluu POP Pankki -ryhmään. Tutkimustyön tarkoituksena oli selvittää POP Pankki Oulaisten potentiaalisten asiakkaiden ja asiakkaiden mielikuvia POP Pankki Oulaista kohtaan ja kuinka tunnettu POP Pankki oli vastaajille ja mitä asioita vastaajat pitivät tärkeinä valitessaan pankkia.
Opinnäytetyön teoreettisen tietoperustan keskeiset teemat olivat yrityskuva ja asiakassuhdemarkkinointi. Yrityskuvan teemassa tarkasteltiin yrityskuvan määritelmää, merkitystä, muodostumista, kehittämistä ja johtamista. Asiakassuhdemarkkinoinnin osuudessa käsiteltiin asiakassuhdemarkkinoinnin määritelmää ja hyötyjä, asiakassuhdeluokittelua, uusien asiakkaiden hankintaa, asiakassuhteiden ylläpitoa ja kehittämistä sekä asiakassuhteiden seurantaa.
Empiirinen tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena hyvinvointimessuilla Oulaisissa helmikuussa 2017. Kyselyyn vastasi 82 henkilöä.
Tutkimustulokset osoittivat, että POP Pankki Oulaisten potentiaalisten asiakkaiden ja asiakkaiden mielikuvat olivat suurimmaksi osaksi positiivisia POP Pankkia kohtaan. POP Pankki Oulainen oli suurimmalle osalle vastaajista jotenkin tuttu. Vastaajien pankin valintaan oli vaikuttanut eniten pankin tavoitettavuus, pankin paikallisuus ja henkilökohtainen asiakaspalvelu.
Opinnäytetyön teoreettisen tietoperustan keskeiset teemat olivat yrityskuva ja asiakassuhdemarkkinointi. Yrityskuvan teemassa tarkasteltiin yrityskuvan määritelmää, merkitystä, muodostumista, kehittämistä ja johtamista. Asiakassuhdemarkkinoinnin osuudessa käsiteltiin asiakassuhdemarkkinoinnin määritelmää ja hyötyjä, asiakassuhdeluokittelua, uusien asiakkaiden hankintaa, asiakassuhteiden ylläpitoa ja kehittämistä sekä asiakassuhteiden seurantaa.
Empiirinen tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena hyvinvointimessuilla Oulaisissa helmikuussa 2017. Kyselyyn vastasi 82 henkilöä.
Tutkimustulokset osoittivat, että POP Pankki Oulaisten potentiaalisten asiakkaiden ja asiakkaiden mielikuvat olivat suurimmaksi osaksi positiivisia POP Pankkia kohtaan. POP Pankki Oulainen oli suurimmalle osalle vastaajista jotenkin tuttu. Vastaajien pankin valintaan oli vaikuttanut eniten pankin tavoitettavuus, pankin paikallisuus ja henkilökohtainen asiakaspalvelu.