Physical Webin hyödyntäminen tapahtumassa
Vuorinen, Juuso (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805148001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805148001
Tiivistelmä
Physical Web on Googlen avoimen lähdekoodin projekti, jonka tavoitteena on yhdistää fyysinen maailma ja internet. Siinä Bluetooth-lähetin lähettää signaalia, joka älypuhelimessa näkyy URL-linkkinä.
Opinnäytetyön tarkoitus oli testata Physical Webin hyödyntämistä 06.10.2017 pidetyssä Sustain2017 -tapahtumassa. Tämän testauksen tuloksia apuna käyttäen oli tavoitteena tuottaa ohjeet tapahtumajärjestäjälle, joka suunnittelee Physical Webin hyödyntämistä tapahtumassa. Ohjeessa kerrotaan tarvittavasta tekniikasta ja sen käyttöönotosta, mutta myös markkinoinnista ja kävijöiden informoinnista ennen tapahtumaa ja sen aikana.
Tapahtuman testauksen perusteella Physical Web on vieläkin varhaisessa vaiheessa. Suurin osa tapahtuman kävijöistä ei ollut ikinä kuullut Physical Webistä. Tämän vuoksi kovinkaan moni ei käyttänyt lähettimien tarjoamia linkkejä. Toisaalta teknisestä näkökulmasta testaus oli onnistunut; kaikki toimi kuten pitikin.
Tällä hetkellä Physical Webin käyttö tapahtumassa vaatii myös Physical Webin mainostamista. Kävijöiden tulee olla tietoisia sen käytöstä tapahtumassa, mutta myös siitä miten sitä käytetään.
Opinnäytetyön tarkoitus oli testata Physical Webin hyödyntämistä 06.10.2017 pidetyssä Sustain2017 -tapahtumassa. Tämän testauksen tuloksia apuna käyttäen oli tavoitteena tuottaa ohjeet tapahtumajärjestäjälle, joka suunnittelee Physical Webin hyödyntämistä tapahtumassa. Ohjeessa kerrotaan tarvittavasta tekniikasta ja sen käyttöönotosta, mutta myös markkinoinnista ja kävijöiden informoinnista ennen tapahtumaa ja sen aikana.
Tapahtuman testauksen perusteella Physical Web on vieläkin varhaisessa vaiheessa. Suurin osa tapahtuman kävijöistä ei ollut ikinä kuullut Physical Webistä. Tämän vuoksi kovinkaan moni ei käyttänyt lähettimien tarjoamia linkkejä. Toisaalta teknisestä näkökulmasta testaus oli onnistunut; kaikki toimi kuten pitikin.
Tällä hetkellä Physical Webin käyttö tapahtumassa vaatii myös Physical Webin mainostamista. Kävijöiden tulee olla tietoisia sen käytöstä tapahtumassa, mutta myös siitä miten sitä käytetään.