Yrityksen myynninedistäminen Instagram-markkinoinnin avulla : Case Tornion Panimo
Peltomaa, Miira (2018)
Peltomaa, Miira
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097356
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli tuottaa Tornion Panimo Oy:lle kampanjaluonteinen myynninedistämisohjelma, joka toteutettiin yrityksen Instagram-kuvapalvelussa. Monet perinteisistä myynninedistämiskeinoista ovat luonteel-taan hyvin vanhanaikaisia eivätkä välttämättä palvele yrityksen nykyaikaista markkinoinnin suunnittelua monipuolisesti. Opinnäytetyössä myynninedistä-misen keinoja sovellettiin nykyaikaiseen digimarkkinointiin sosiaalisessa me-diassa sen perinteisten tavoitteiden mukaisesti. Tutkimuskysymys on: Miten soveltaa myynninedistämisen tavoitteita yrityksen sosiaalisen median In-stagram-markkinoinnissa?
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan myynninedistämisen käsitteitä ja keinoja eri teoriaviitteiden avulla. Tutkimuslähteenä toimii monessa oppikirjalli-suudessakin käytettyä alkulähdemateriaalia markkinoinnin esi-isiltä, Kuten Philip Kotlerilta. Perinteisiä myynninedistämisen keinoja sovellettiin digitaali-seen nykyaikaamme niin, että sen tavoitteet eivät muutu, mutta niitä voi hel-posti hyödyntää yrityksen digitaalisessa markkinointiviestinnässä. Opinnäyte-työn operatiivinen osio keskittyy Instagramin sisällön luomiseen, joten myyn-ninedistämisen teorian lisäksi myös sosiaalisen median markkinoinnin tehok-kaimpia keinoja käsitellään viitaten uusimpiin teoksiin ja artikkeleihin aiheesta.
Opinnäytetyön kirjallisuuskatsauksen ohessa toteutettiin kampanjaluonteinen myynninedistämisohjelma, jonka tulokset raportoitiin ja joita analysoidaan teo-rian pohjalta. Materiaalit tähän tuotettiin ohjelman aikana. Toteutettu ohjelma toimii hyvänä esimerkkinä mille tahansa yritykselle, ja sen parannusehdotuk-set on myös kirjattu pohdiskelevaan osioon.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan myynninedistämisen käsitteitä ja keinoja eri teoriaviitteiden avulla. Tutkimuslähteenä toimii monessa oppikirjalli-suudessakin käytettyä alkulähdemateriaalia markkinoinnin esi-isiltä, Kuten Philip Kotlerilta. Perinteisiä myynninedistämisen keinoja sovellettiin digitaali-seen nykyaikaamme niin, että sen tavoitteet eivät muutu, mutta niitä voi hel-posti hyödyntää yrityksen digitaalisessa markkinointiviestinnässä. Opinnäyte-työn operatiivinen osio keskittyy Instagramin sisällön luomiseen, joten myyn-ninedistämisen teorian lisäksi myös sosiaalisen median markkinoinnin tehok-kaimpia keinoja käsitellään viitaten uusimpiin teoksiin ja artikkeleihin aiheesta.
Opinnäytetyön kirjallisuuskatsauksen ohessa toteutettiin kampanjaluonteinen myynninedistämisohjelma, jonka tulokset raportoitiin ja joita analysoidaan teo-rian pohjalta. Materiaalit tähän tuotettiin ohjelman aikana. Toteutettu ohjelma toimii hyvänä esimerkkinä mille tahansa yritykselle, ja sen parannusehdotuk-set on myös kirjattu pohdiskelevaan osioon.