SOSIAALISEN MEDIAN VAIKUTTAJAMARKKINOINTI JA KULUTTAJAKÄYTTÄYTYMINEN
Kauvosaari, Linda (2018)
Lataukset:
Kauvosaari, Linda
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117708
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia sosiaalisen median vaikuttajamarkkinoinnin merkitystä kuluttajakäyttäytymiseen. Tavoitteena oli ymmärtää, mitä vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa on ja kuinka suuri vaikutus sillä kuluttajien käyttäytymiseen ja ostopäätöksen tekemiseen tänä päivänä. Opinnäytetyöni teoriaosa koostui kolmesta isommasta aihealueesta: sosiaalisesta mediasta markkinoinnin työkaluna, vaikuttajamarkkinoinnista sekä kuluttajakäyttäytymisestä. Vaikuttajamarkkinoinnissa keskitytään sosiaaliseen mediaan ja sisältömarkkinointiin sekä perehdytään siihen, kuinka vaikuttajamarkkinoinnin avulla voidaan luoda lisäarvoa yritykselle. Kuluttajakäyttäytymisessä keskitytään ostokäyttäytymiseen ja kuluttajan ostoprosessiin. Teorian hankinnassa on käytetty sekä kirjallisia että sähköisiä lähteitä.
Teoriaosuuden tueksi toteutin kyselytutkimuksen Lapin ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Kyselytutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tutkimuksen avulla halusin selvittää, kuinka paljon Lapin ammattikorkeakoulun opiskelijat kuluttajina kokevat itse sosiaalisen median vaikuttajamarkkinoinnilla olleen merkitystä heidän ostokäyttäytymiseensä kuluneiden kuuden kuukauden aikana.
Kyselytutkimuksessa kävi ilmi, että suurin osa vastaajista koki mielipiteensä yrityksestä tai brändistä muuttuneen positiivisempaan suuntaan sosiaalisen median vaikuttajamarkkinoinnin seurauksena. Lisäksi suurin osa kyselyyn vastanneista koki, että vaikuttajamarkkinointi on helpottanut ostopäätöksensä tekemistä viimeisten kuuden kuukauden aikana. Lisäksi vastauksista kävi ilmi, että vaikuttajamarkkinointi koetaan hyödylliseksi, koska tällöin vaikuttaja arvioi kulutushyödykkeitä vilpittömästi.
Teoriaosuuden tueksi toteutin kyselytutkimuksen Lapin ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Kyselytutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tutkimuksen avulla halusin selvittää, kuinka paljon Lapin ammattikorkeakoulun opiskelijat kuluttajina kokevat itse sosiaalisen median vaikuttajamarkkinoinnilla olleen merkitystä heidän ostokäyttäytymiseensä kuluneiden kuuden kuukauden aikana.
Kyselytutkimuksessa kävi ilmi, että suurin osa vastaajista koki mielipiteensä yrityksestä tai brändistä muuttuneen positiivisempaan suuntaan sosiaalisen median vaikuttajamarkkinoinnin seurauksena. Lisäksi suurin osa kyselyyn vastanneista koki, että vaikuttajamarkkinointi on helpottanut ostopäätöksensä tekemistä viimeisten kuuden kuukauden aikana. Lisäksi vastauksista kävi ilmi, että vaikuttajamarkkinointi koetaan hyödylliseksi, koska tällöin vaikuttaja arvioi kulutushyödykkeitä vilpittömästi.