Taljapukin markkinoille saattaminen
Sotavalta, Saila (2018)
Sotavalta, Saila
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805148072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805148072
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarve syntyi kohdeyrityksessä, kun tunkkaus- ja haalaustehtäviin tarvittiin entistä monipuolisempaa nostopukkia, joka mahdollistaa haastavammatkin työkohteet ja -olosuhteet. Työssä tutustuttiin CE-merkinnän eri vaiheisiin ja kuvailtiin taljapukki JAN3-4:n markkinoille saattamisprosessia. Taljapukin suunnittelua tarkasteltiin erityisesti riskinarvioinnin näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia työ- ja kokoonpanopiirrustukset, suorittaa SFS-EN ISO 12100:n mukainen riskinarviointi, luoda tarvittavat dokumentaatiot ja lopulta kiinnittää CE-merkki koottavaan taljapukkiin JAN3-4.
Opinnäytetyössä luotiin taljapukin markkinoille saattamiseen tarvittavat dokumentit, kuten työ- ja kokoonpanopiirustukset, riskinarviointidokumentit ja vaatimustenmukaisuusvakuutus. Työ- ja kokoonpanopiirustukset tuotettiin Autodesk Inventor Professional 2015 -ohjelmalla. Riskinarvioinnissa käytettiin riskimatriisia ja vaaratekijäluetteloa. CE-merkinnän vaatimukset perustuvat tarkasti konestandardeihin, konedirektiiviin ja koneasetukseen. Koneen turvallisuus varmistettiin ja määriteltiin konestandardin avulla.
Työn tuloksena syntyi konedirektiivin määräykset täyttävä taljapukki JAN3-4, joka saatettiin markkinoille ja turvalliseen käyttöön. Pukin dokumentit määrittävät käyttäjille selkeästi käytössä huomioitavat vaaratekijät. Opinnäytetyön luottamuksellinen aineisto on poistettu julkisesta raportista.
Opinnäytetyössä luotiin taljapukin markkinoille saattamiseen tarvittavat dokumentit, kuten työ- ja kokoonpanopiirustukset, riskinarviointidokumentit ja vaatimustenmukaisuusvakuutus. Työ- ja kokoonpanopiirustukset tuotettiin Autodesk Inventor Professional 2015 -ohjelmalla. Riskinarvioinnissa käytettiin riskimatriisia ja vaaratekijäluetteloa. CE-merkinnän vaatimukset perustuvat tarkasti konestandardeihin, konedirektiiviin ja koneasetukseen. Koneen turvallisuus varmistettiin ja määriteltiin konestandardin avulla.
Työn tuloksena syntyi konedirektiivin määräykset täyttävä taljapukki JAN3-4, joka saatettiin markkinoille ja turvalliseen käyttöön. Pukin dokumentit määrittävät käyttäjille selkeästi käytössä huomioitavat vaaratekijät. Opinnäytetyön luottamuksellinen aineisto on poistettu julkisesta raportista.